Al XX-lea Congres SNPCAR,

Băile Felix, 18-21.09.2019

Detalii privind
al XX-lea Congres SNPCAR: noutati, informatii, program, inregistrare, taxe, rezumate, cazare, sponsori, contact

A 42-a Conferinta Nationala de Neurologie − Psihiatrie si Profesiuni Asociate a Copilului si Adolescentului cu participare internationala


CREIERUL NOSTRU MUZICAL

Autor: Constantin lupu

Editarea acestei monografii dedicată artei muzicale, compoziției și concepției muzicale, nevoii zilnice de muzică, cu actualizarea multor aspecte al vieții muzicale umane, este un câștig pentru muzicieni, psihologi, medici, studenți, ziariști etc.

Studiile anterioare și cele actuale de ereditate precizează că muzicalitatea are o component genetică majoră. Pornind de la aceste constatări autorul ne reamintește că există predispoziții genetice (familiale) legate de exprimarea muzicală vocală sau instrumentală, de capacitatea de a crea și de a compune muzică și chiar de a trăi din muzică. Aceste calități genetice cât și predispozițiile muzicale sunt necesare pentru ca în continuarea lor să parcurgă studii de specialitate. Învățarea muzicii necesită audiții, explicații cu înțelegerea temelor, învățământ și specializări. Acestea vor crea muzicieni, compozitori și renovatori moderni. Daniel J. Levitin s-a născut în 1957 la San Francisco, a studiat ingineria și muzica, dar s-a dedicat muzicii cântând în mai multe formații rock. La 30 de ani a redevenit student: a studiat neuropsihologia cognitivă la Stanford, specializându-se în percepția muzicală. Este specialist neurolog de frunte, de ocupă de integrarea proceselor care au loc în creier când cântăm sau ascultăm muzică. El se bazează nu pe experimente aseptice de laborator, ci pe perspectiva actuală a artei vii. Astfel autorul ajunge să răspundă la întrebări esențiale: Cum a apărut muzica? Ce legătură există între muzică și limbaj? Ce se întâmplă în mintea compozitorului? Ce este talentul muzical?

Lectura acestei cărți de 346 de pagini este necesară specialiștilor noștri, deoarece ne explică posibilitățile creierului muzical, care coordonează și leagă subtilitățile imponderabile ale interpretării și audiției, de procesele neurologice care stau la baza vieții musicale umane. Din text înțelegem impactul formidabil pe care ”eterna obsesie a muzicii” îl are asupra noastră, parcurgând cunoștințele clasice și cele moderne actuale, care trec prin Laboratorul de Percepție Muzicală, unde este expert autorul. El publică numeroase lucrări de specialitate a percepției și prelucrării cerebrale a muzicii și ne demonstrează că procesarea muzicii este distribuită în întregul creier. Astfel în cortexul auditiv sunt primele etape ale ascultării sunetelor. Perceperea și analiza tonurilor din cortexul senzorial realizează feed-back-ul tactil în cântatul la un instrument și la dans, iar cortexul vizual asigură citirea muzicii, inițierea propriilor mișcări ale unui interpret. Hipocampul include memoria muzicală, trăirile musicale și contextele (continuitatea) melodiilor. Nucleul accumbens și amigdala cerebrală sunt sediul reacțiilor emoționale la muzică.

Împletind noțiunile generale cu cele de anatomofiziologie cerebrală, autorul ne oferă multe amănunte și aprofundări în cele nouă capitole, ca de exemplu: ”Ce este muzica? De la înălțimea tonală la timbre muzical”, ”A bate tactul: ritm, intensitate și armonie”, ”În spatele cortinei – muzica și mecanismele minții”, ”Cum devii muzician? Disecarea competenței la nivel înalt” sau ”Instinctul muzical – Hitul numărul 1 al evoluției”. Găsim în această carte o perspectivă istorică a analizei creierului muzical uman, prin analizarea compozitorilor și compozițiilor de la clasicii Beethoven, Liszt, Ceaikovski la The Beatles, Chet Atkins și Lenny Brean și alte formații performante, inclusiv studii electronofiziologice ale muzicii preluate de cortex, de trunchiul cerebral și cerebel.

Monografia se poate comanda la ”Cartea prin poștă”, tel. / fax: 0214088351 sau e-mail: cpp@humanitas.ro.