ISSN (print): 2068-8040



prepress / press / postpress

Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania

< Inapoi la lista articole

PERCEPEREA TRAUMEI DE CĂTRE COPIII DIN ZONELE AFECTATE DE INUNDAŢII


Autori: D. Ciobu, L. Czeisz, Monica Dragu, Mihai Gafencu, S. Jugariu, Ghizela Kanalaş, Maria Moron, Violeta Olivia Stan, C. Zaborilă


Rezumat: (Ascunde rezumatul)

Echipa şi-a propus depistarea semnelor de stres posttraumatic la copiii aflaţi în situaţii psihotraumatizanteîn timpul inundaţiilordin judeţul Timiş din prisma sănătăţii mentale prin intervenţia centrată pe relaţiile copilului cu mediul înconjurător. Abordarea în echipe mixte de profesionişti şi voluntari a comunităţii prin cercetare-acţiune-formare, a avut ca scop antrenarea proceselor reziliente la nivelul comunităţii. S-a constatat ca: 1. semnele de stres posttraumatic nu sunt recunoscute la copii în grădiniţă şi şcoalarii mici şi, deci, nici nu au putut fi tratate adecvat in mod preventiv; 2. abordarea holistică centrată pe comunitate poate permite o diagnoză precoce a situaţiei copilului în zonele afectate cât şi o abordare conştientă de către echipele de voluntari specializaţi. Este necesar însă un parteneriat cu actorii locali responsabilizaţi şi informaţi asupra fenomenului; 3. capacitatea comunităţii de a se centra pe copil ca valoare şi utilizarea şcolii ca pârghie de intervenţie constituie factori care antrenează procese de rezilienţă individuală, familială şi comunitară; 4. abordarea cu respect pentru valorile culturale creşte acceptanţa locala şi scade aspectele intrusive din relaţiile stabilite in procesul de cercetare, acţiune-formare. Utilizarea voluntariatului profesioniştilor din structurile responsabile alături de studenţi şi rezidenţi aflaţi în procesul de pregătire la facultăţile de psihologie, asistenţă socială şi medicină şi permite accepţiunea semantică mulţi şi interdisciplinară cât şi folosirea creativă a interviurilor şi metodelor moderne de observaţie (filmare, inregistrare) transformându-i pe participanţi în factori de schimbare cu responsabilitate civică.



 

Articolul nu are continut...