ISSN (print): 2068-8040



prepress / press / postpress

Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania

< Inapoi la lista articole

VULNERABILITATEA COGNITIVĂ PENTRU DEPRESIE LA COPII ŞI ADOLESCENŢI


Autor: Viorel Lupu


Rezumat: (Ascunde rezumatul)

Începând cu anii 60, când a fost introdusă, teoria cognitivă a vulnerabilităţii la depresie a fost în centrul atenţiei, mai mulţi autori analizând acest aspect. (Abela & Hankin, 2008). Rezultatele unor studii, examinând prevalenţa depresiei la tineri, au indicat faptul că tulburările depresive sunt relativ frecvente la aceştia, peste 90% dintre ei experienţiind un episod major depresiv până la vârsta de 14 ani . Rezultatele studiilor epidemiologice au indicat faptul că adolescenţa este perioada critică pentru înţelegerea depresiei şi că în aceasta, majoritatea subiecţilor prezintă primul episod semnificativ clinic şi tot în această perioadă apar diferenţe legate de sex, privind rata depresiei. Este esenţială examinarea aplicabilităţii teoriei cognitive la tineri din diferitele stadii de dezvoltare pentru a putea înţelege mecanismele legate de apariţia, menţinerea şi recurenţa acestei tulburări. În ultimii ani, s-au dezvoltat foarte mult cercetările prospective legate de teoria vulnerabilităţii la depresie, pe loturi de copii şi adolescenţi. De exemplu, din cele 48 de studii prospective, 38 au fost efectuate în ultimii 6 ani.

Aceasta se datorează înaltei prevalenţe, evoluţiei cronice şi dizabilităţii produse de depresie la copii şi adolescenţi . Un rol important l-au avut psihopatologii developmentali, care au subliniat importanţa evaluării vulnerabilităţii cognitive din acest punct de vedere . Există mai multe teorii cognitive legate de vulnerabilitatea la depresie, care vor fi analizate şi anume:1)Teoria lipsei de speranţă (Abramson şi col, 1999);2)Teoria cognitivă a lui Beck (1967); 3)Teoria stilurilor de răspuns (Nolen-Hoeksema,1991); 4)Teoria predispoziţiei personalităţii la depresie (Beck, 1983, Blatt şi col, 1992).

Concluzie: 1) Numeroasele cercetări recente care au studiat modelele cognitive ale vulnerabilităţii la depresie, la copil şi adolescent, au confirmat validitatea acestora; 2)Rămâne deschisă problema depistării proceselor prin care se dezvoltă factorii de vulnerabilitate cognitivă şi aceştia se transformă în funcţie de vârstă;3)Aprofundarea înţelegerii aspectelor din punct de vedere developmental, va contribui, în ultimă instanţă la dezvoltarea unor modalităţi de tratament aplicabile la copiii şi adolescenţii cu depresie, şi totodată la fundamentarea unor programe eficiente de prevenţie pentru cei care sunt la risc.



 

Articolul nu are continut...