ASPECTE NEUROPSIHOLOGICE ALE EPILEPSIILOR FOCALE LA COPIL §L URMARIRE POSTOPERATORIE
Rezumat:
Deficitele neuropsihologice sub forma dizabilitatilor specifice de invatare reprezinta o concomitenta a epilepsiilor focale simptomatice in copilarie.
Probabilitatea de a dezvolta astfel de dizabilitati este dependenta de sindromul epileptic. Nici in cazul TLE nici in cazul FLE sau in cazul altor sindroame epileptice extratemporale nu este confirmat suficient un pattern tipic al dizabilitatilor prin date empirice.
De asemenea deficitelem TLE sunt mai bine descrise decat in FLE si epilepsiile extratemporale. Cu exceptia dizabilitatilor in legatura cu limbajul si disfunctiile memoriei verbale, alte dizabilitati specifice ale invatarii sunt mai putin puse in legatura cu o emisfera. Leziunea lateralizata sau localizata sau aria epileptogena numita “zona de deficit functional „ (28) nu reprezinta singurul substrat al deficitelor neuropsihologice in mod particular de tip circumscris. Etiologic trebuie sa presupunem o retea complexa , care este influentata la un nivel mai mult sau mai putin ridicat de catre activitatea epileptica pre-, peri- sau interictuala. Este evident ca descoperirile neuropsihologice au o importanta mai mica pentru lateralizarea si localizarea functiilor.Teza trebuie sa fie accentuata: “Se cunosc mai putine despre gradul in care functiile psihologice sunt lateralizate sau localizate la copiii cu varste intre 6 si 12 ani cu inteligenta normala decat se stie in cazul adultilor” (32)