ATTENTION-DEFICIT / HYPERACTIVITY DISORDER (AD/HD) O FORMULARE DIAGNOSTICĂ IMPRECISĂ CU CONSECINŢE CE NU POT FI MINIMALIZATE
Rezumat:
În primul rând sunt prezentate succint etapele importante parcurse de formulările diagnostice destinate a acoperi ceea ce astăzi poară numele de AD/HD cu sublinierea: numărului mare a acestora şi a caracterului lor neadecvat; imposturii statutului de entitate clinică conferit denumirii de tulburare hiperchinetică şi a meritelor orientării americane actuale. Aceasta: identifică, scoate la suprafaţă şi plasează tulburarea de atenţie în centrul manifestărilor psihopatologice de fond; oferă o nouă „haină” tabloului clinic de bază şi o nouă denumire cea de AD/HD; plasează explicit domeniul în rândul patologiei psihice; şi îndreaptă atenţia spre substratul neuropsihopatologic al tulburărilor de atenţie.
În al doilea rând sunt relevate minusurile noii denumiri şi consecinţele sale negative. În ceea ce priveşte minusurile sunt menţionate: • adoptarea ideii de deficit de atenţie. Ea ignoră faptul că atenţia este o funcţie psihică complexă care are o componentă voluntară şi una involuntară aflate în raporturi antagonice şi că la formele autentice de AD/HD nu este vorba de deficit de atenţie ci mai ales de un exces al atenţiei involuntare (hiperprosexie involuntară). Doar aceasta este în măsură să genereze şi să explice asocierea deficit de atenţie voluntară, hiperactivitate psihomotorie şi impulsivitate; • şi lipsa unei opţiuni clare cu privire la legătura dintre deficitul de atenţie hiperactivitate şi impulsivitate. În ceea ce privesc consecinţele negative sunt de reţinut: obstacolele mai mari în calea diagnosticului; facilitarea unor erori de diagnostic şi tratament.
1. Introducere
Formularea aproximativă a caracterizat toate denumirile care de-a lungul timpului au acoperit manifestările psihopatologice care astăzi sunt grupate sub diagnosticul de AD/HD. Faptul nu a fost niciodată ignorat. Stau mărturie numărul mare al denumirilor care şi-au încercat, fără succes deplin, norocul în acest domeniu.
Unele abordări de început, au omis domeniul ca de exemplu clasificările sau tratatele de specialitate publicate de: Henderson şi Gilepsie-1932; Kanner- 1935; Miller-1936; Gerard- 1947; Tramer-1949; Heuyer-1952; Jensen-1959; Ross-1964; Heuyer- 1952; şi Lutz-1968. Aşa precum se vede, între ei sunt nume de referinţă pentru psihiatria copilului şi adolescentului şi aici menţionez în primul rând pe Kanner, Tramer, Heuyer şi Lutz. Explicaţia este simplă, cel mai adesea tulburările încadrate în diagnosticul actual de AD/HD au fost acoperite de cadrul larg al tulburărilor de comportament opţiune care, aşa cum subliniază Thorley (1984) a fost mult timp dominantă în Marea Britanie. De asemenea au fost şi sunt şi astăzi puncte de vedere subordonate ideii mitului copilului hiperactiv.
Alte abordări, cu mai multe pretenţii, s-au particularizat optând pentru diagnostice bazate fie pe simptomele considerate cardinale fie de criterii etio-patogenice.
In acest context, mult timp, şi în unele cazuri şi astăzi, accentul s-a pus pe una din următoarele repere apreciate ca definitorii şi anume: deficitul controlului moral, instabilitatea, impulsivitatea, irascibilitatea, excitabilitatea copilului, neatenţia; sau în planul factorilor etiopatogenici, leziunea sau disfuncţia cerebrală minoră. Ele au fost repere care au adus în prim plan formulări diagnostice (Tabel 1):
2. Trei consideraţii privind istoria conceptului de AD/HD
Nu este locul să intrăm în detalii istorice deoarece nu trecutul conceptului de AD/HD ne preocupă aici. Vom comenta însă trei aspecte subordonate afirmaţiei privind dorinţa necontenită şi dificultatea specialiştilor de a se apropia de realitate dar şi faptul că adesea s-a optat pentru formule diagnostice departe de acest deziderat.
2.1. Primul aspect se referă la denumirile, mai întâi de leziune şi apoi de disfuncţie cerebrală minimă. Ele s-au impus cu aplombul conferit de atuul nominalizării suportului etiopatogenic şi de numeroasele date care atestau fie prezenţa unor tulburări similare AD/HD în cazul sindroamelor psihoorganice cerebrale, fie incidenţa crescută a antecedentelor patologice capabile să afecteze sistemul nervos central al copilului cu astfel de tulburări, fie eficienţa unor substanţe chimice psihoactive capabile să regleze anumite disfuncţii la nivelul unor structuri ale creierului. Astfel că, în perioada anilor 1940-1960 respectivele denumiri au avut numeroşi susţinători convinşi că astfel s-a clarificat problema cauzelor şi a substratului morfo-funcţional cerebral al respectivelor tulburări. In paralel însă s-au acumulat şi mai multe date care au contestat consistenţa, specificitatea şi validitatea respectivelor denumiri care astăzi, din aceste motive, au rămas doar istorie.
2.2. Al doilea aspect are în vedere opinia noastră conform căreia dintre denumirile destinate tulburărilor acoperite astăzi de AD/HD anterior anilor 80 ai secolului trecut, cea mai adecvată a fost cea de instabilitate psihomotorie. Aceasta deoarece ea: • subliniază ferm prezenţa celor două faţete importante ale fenomenului cea psihică şi cea motorie; • scoate în evidenţă şi aşează în prim plan componenta sa psihică; • şi evidenţiată ceea ce este esenţial şi stabil, instabilitatea respectiv mobilitatea excesivă a proceselor mintale.
2.3. Al treilea aspect se referă la denumirea de tulburare hiperchinetică (inclusiv sinonimele sale, sindrom respectiv reacţie hiperchinetică). Aceasta deoarece ea a ocupat mult timp un loc privilegiat şi din păcate este şi astăzi destul de răspândită. Pentru a susţine afirmaţia din urmă este suficient să menţionez că ea este şi astăzi preferată de ICD-10 şi frecvent întâlnită în literatura de specialitate.
Spunem din păcate deoarece denumirea de tulburare hiperchinetică este total neadecvată.
Neadecvată deoarece aşa cum se ştie, conform DEX (1984), hiperchinezia este o „activitate exagerată efectuată de muşchi scheletici sau de muşchii netezi ai unui organ cavitar” şi deci o denumire limitată exclusiv la sfera semiologiei neurologice şi destinată să vizeze în primul rând miocloniile, mişcările involuntare coreice, cerebeloase, extrapiramidale şi ticurile organice. Chiar şi dacă cu bunăvoinţă, extindem aria de cuprindere a hipechineziei asupra unor acte cu oarecare grad de elaborare situaţia nu devine mai clară deoarece la tulburările de mai sus se adaugă cele aparţinând psihiatriei din care nu pot lipsi: stereotipiile de mişcare, compulsiile, ritmiile, ticurile ne organice, ritualurile, şi chiar comportamentul din stările emoţionale, de agitaţiei, sau maniacale. Ca atare, trebuie să recunoaştem că pentru tulburările pe care-şi propune să le reprezinte cu prioritate, denumirea de hiperchinezie este nefuncţional de largă, de heterogenă şi de ne specifică. Ea ignoră faptul că suntem în faţa unei tulburări psihice şi nu a unui simplu exces de mişcare.
Desigur că nu sunt primul care remarcă impostura statutului de entitate psihopatologică conferit denumirii de tulburare hiperchinetică. Cele de mai sus au fost evidente pentru toţi cei care, în locul ei, au optat pentru denumirea de tulburare hiperactivă. Aceasta are avantajul că pe de o parte, restrânge sfera motorie a tulburărilor doar la cele în care are loc o implicare psihică iar pe de altă parte, aspect demn de subliniat, face loc şi manifestărilor anormale care se desfăşoară la nivel mintal. Acestea, e drept mai puţin sesizabile la o privire superficială sunt, deşi foarte importante, total ignorate de denumirea de tulburare hiperchinetică. In acest fel, indirect se subliniază că este vorba de o hiperactivitate psihomotorie. Conform cu afirmaţia lui Thorley (1984) un timp, hiperactivitatea a fost considerată denumirea preferată în America.
Dar poate că cea mai importantă obiecţie adresată celor două denumiri, cea de tulburare hiperchinetică respectiv tulburare hiperactivă, o constituie faptul că ambele se referă la manifestări clinice care nu sunt nici reprezentative şi nici specifice domeniului pe care-şi propun să-l definească deoarece ceea ce numim AD/HD este în primul rând o tulburare psihică şi nu un simplu exces de mişcare. Excesul de mişcare şi de activitate sunt într-adevăr manifestările clinice cele mai vizibile şi mai uşor de remarcat, cele care „iau faţa” şi sigur cele care supără cel mai mult pe cei din anturajul copilului. Ele nu reprezintă însă ceea ce noi considerăm tulburarea de fond, respectiv instabilitatea proceselor mintale şi în primul rând a atenţiei.
De fapt, situaţia în care tulburările primare sau de bază ale unei entităţi clinice sunt disimulate, acoperite, sau cel puţin umbrite de altele fie secundare primelor fie ale unei afecţiuni comorbide sau doar asociate, este caracteristic clinicii psihiatrice şi nu numai. Dăm doar exemplu tentativei de suicid, un simptom cu multe feţe. Astfel el poate fi cea mai reprezentativă manifestare autoagresivă, un act fie heteroagresiv în cazul că este destinat pedepsirii celor din jur, fie demonstrativ fie de simplu şantaj, fie destinat eliberării de presiunea de nesuportat a prezentului. Şi persoana care dă de pomană unui cerşetor cu gândul că pe lumea cealaltă va primi înzecit poate fi cu uşurinţă apreciată greşit ca miloasă. De acea, de cele mai multe ori, suntem obligaţi la o muncă laborioasă, nu întotdeauna fructuoasă, de identificare a ceea ce se află în spatele a ceea ce clinica ne oferă la vedere. Aşa este cazul şi cu AD/HD în care hiperchinezia, manifestare exclusiv motorie şi hiperactivitatea nu sunt decât fenomene psihopatologice secundare, de suprafaţă, care le acoperă pe cele primare, sau mai de profunzime. Este ceea ce a făcut pe autorii americani ca în 1980, să recurgă la o restructurarea de fond a domeniului.
3. DSM-III (1980) un nou mod de abordare şi o nou ă denumire
Odată cu DSM-III autorii american operează două schimbări fundamentale în abordarea a ceea ce astăzi numim AD/HD
3.1. Prima schimbare constă în identificarea şi scoaterea la suprafaţă a tulburării de atenţie. In plus, prin punerea sa în tandem cu hiperactivitatea în cadrul a ceea ce a fost denumit ADDH (deficit de atenţie cu sau fără hiperactivitate) deficitul de atenţie a fost atestat ca tulburare constitutivă de bază a aceea ce astăzi numim AD/HD
3.2. Cea de a doua schimbare, la fel de importantă are în vedere valorizarea la maximum a importanţei deficitului de atenţie prin plasarea sa în postura de simptom central înaintea hiperactivităţii astfel că aceasta din urmă ar putea lipsi. Astfel apar forme clinice centrate pe deficitul de atenţie cu sau fără hiperactivitate. E drept că ulterior (DSM-III-R şi DSM-IV cu revizuirile ulterioare) este luată în seamă şi impulsivitatea şi se vorbeşte de AD/HD şi de trei forme clinice: tipul combinat, deficit de atenţie cu hiperactivitate; tipul cu predominanţa deficitului de atenţie; şi de tipul în care predomină hiperactivitatea şi impulsivitatea.
Prin aceste două opţiuni vorbim de o restructurare de fond a domeniului deoarece ele:
- aduc în prim plan o „haină” total nouă a semiologiei domeniului, respectiv a tulburărilor sale esenţiale;
- reconsideră baza biologică a domeniului plasândo în primul rând în sfera mecanismelor neurofiziologice şi neuropsihologice care stau la baza tulburărilor de atenţie. Prin aceasta se oferă şi o nouă ţintă mai valabilă demersului terapeutic. Afirmăm aceasta deoarece se ştie că un tratament este cu atât mai eficient cu cât vizează mai bine tulburările de fond şi nu doar pe cele secundare, respectiv cu cât este mai mult patogenic şi mai puţin simptomatic;
- şi foarte important, prin implicarea deficitului de atenţie şi situarea sa in centrul tabloului clinic pe de o parte, se plasează explicit domeniul vizat în rândul tulburărilor psihice şi-l delimitează net de cele neurologice, iar pe de altă parte, pune punct final utilizării denumirii de tulburare hiperchinetică pentru acest context clinic.
Pe marginea celor de mai sus se mai pot face încă două sublinieri şi anume:
Prima subliniere se referă la faptul că deşi sunt peste 30 de ani de când denumirii de tulburare hiperchinetică i s-a recunoscut caracterul inadecvat al utilizării în acest domeniu, ca urmare a unor automatisme care nu onorează pe nimeni, ea continuă să fie folosită cu dezinvoltură. Mai supărător este faptul că ea este la originea unor erori diagnostice regretabile în care diferite manifestări hiperchinetice sunt asimilate AD/HD şi din acest motiv, tratate eronat.
A doua observaţie se referă la lunga perioadă de timp care a fost necesar pentru a descifra ceea ce este esenţial în tulburarea numită astăzi AD/HD. De fapt, după părerea noastră, nici aceasta din urmă nu este lipsită de imperfecţiuni cu consecinţe care nu pot fi ignorate. La două dintre ele îmi propun să mă refer.
4. Denumirea de AD/HD şi imperfecţiunile sale
Opţiunea DSM privind criteriile de diagnostic ale AD/HD şi a formelor sale clinice a suscitat şi suscită critici întemeiate bine cunoscute. Ele sunt menţionate între mulţi alţii de Weiss şi Trokenberg Hechtman (1987), Safer (2000) şi Dobrescu -2004. Nu la ele ne vom referi ci la însăşi denumirea acestei realităţi clinice.
4.1. Prima imperfecţiune are în vedere formularea deficit de atenţie pe care o considerăm ne adecuată. Aceasta deoarece:
- Referindu-se doar la capacitatea de concentrare a atenţiei voluntare, ea ignoră faptul că psihologic vorbind:
- atenţia reprezintă o funcţie complexă care interacţionează cu toate celelalte procese psihice şi în primul rând cu gândirea şi afectivitate;
- în cazul ei se descriu: • o atenţie involuntară, • una voluntară • şi o a treia post voluntară, fiecare cu substrat biologic (morfo-neuro-chimio-fiziologic) propriu şi se vorbeşte de însuşiri ca: mobilitate, capacitate de concentrare a atenţiei respectiv rezistenţa la stimuli perturbatori, stabilitate şi volum; ea are un „obiect” ţintă extern reprezentat de stimulii lumii înconjurătoare şi un al doilea intern, oferit atât de intero- şi proprioceptori cât şi de (subliniem) spaţiul subiectiv constituit din imagini, idei, amintiri, reprezentări, gânduri, trăiri etc. care populează şi chiar asediază, în fiecare moment, mintea individului; între atenţia involuntară şi cea voluntară există raporturi antagonice în sensul că intensificarea celei dintâi o diminuă pe cea de a doua şi invers, aspect deosebit de important în cazul de faţă; la copilul mic, atenţia involuntară predomină asupra celei voluntare raport care se modifică continuu prin procesul de maturizare a atenţiei involuntare constânbd în creşterea rezistenţei la stimulii care se dovedesc banali în paralel cu cel de dezvoltare a capacităţii de concentrare a celei voluntare; raportul dintre atenţia voluntară şi cea involuntară se modifică: • progresiv sub influenţa antrenamentului şi a condiţiilor favorabile de mediu; • şi la tot pasul ca urmare a acţiunii a diferiţi factori interni şi externi care acţionează fie asupra atenţiei involuntare, fie a celei voluntare fie a ambelor forme de atenţie.
- Ea ignoră polimorfismul • etiologic, • patogenic, • genetic • şi mai ales clinic al AD/HD polimorfism susţinut de numeroase studii (Taylor-2004) ca şi posibilitatea ca cea ce clinica ne oferă la vedere să nu fie altceva decât manifestări secundare care disimulează pe cele de fond.
- Ea este tributară, considerăm noi şi legăturii directe, exclusive şi facile care se face între răspunsul benefic la medicaţia psihostimulantă şi explicaţia sa doar ca acţiune directă şi simplă de activare a unui deficit. Se pierde din vedere faptul că în neuro- şi psihofiziologie fiecare echilibru funcţional este realizat de intervenţia antagonică a cel puţin două instanţe una activatoare şi alta inhibitoare. In acest fel excesul funcţional poate fi realizat fie prin surplus de stimulare fie prin scăderea controlului inhibitor fie prin ambele mecanisme.
Formula inversă este şi ea la fel de valabilă, deficitul activităţii unui structuri morfofuncţionale se poate realiza printr-o acţiune supresivă exagerată, printr-o diminuare prea mare a acţiunii facilitatoare sau prin asocierea convergentă a celor două mecanisme. Aceste aspecte comune întregului sistem biologice de reglare face foarte dificilă interpretarea datelor experimentale chiar şi a celor mai moderne. Aceasta cu atât mai mult cu cât astăzi ştim că răspunsul aceluiaşi tip de receptor la acţiunea unui anumit mediator diferă în funcţie de localizarea acestuia la nivelul sistemului nervos central.
Spre exemplu efectul neurolepticelor cu acţiunea asupra receptorilor D2 diferă şi în funcţie de preferinţa lor pentru o localizare sau alta a celor din urmă. În acest context, suntem de părere că în cadrul a ceea ce numim astăzi AD/HD, la un important sub grup, respectiv la cazurile cele mai reprezentative (la care copilul este „argint viu” ) este vorba, în primul rând, de o atenţie involuntară excesiv de vie şi de mobilă, incapabilă să selecteze şi să se oprească prea mult la ceea ce o solicitată moment de moment. Este vorba de copii vioi şi neobosiţi, cu o atenţie împrăştiată care trec prea uşor şi prea repede, fără o alegere prealabilă, de la un stimul la altul şi de la o activitate la alta fără să finalizeze ceea ce cere mai mult timp. Un astfel de tablou clinic este expresia a ceea ce poartă numele de hiperprosexie involuntară, tulburare primară, exces, sau cu un cuvânt prea general, deficienţă dar în nici un caz deficit de atenţie. În secundar, ea determină atât deficitul de concentrare a atenţiei voluntare pe care pune accentul denumirea de AD/HD cât şi hiperactivitatea şi impulsivitatea psihică şi motorie. E drept că hiperprosexia involuntară este bine disimulată de deficitul de concentrare a atenţiei voluntare care, pentru numeroase motive se află în centrul interesului celor deranjaţi de incapacitatea copilului de a-şi îndeplini sarcinile chiar şi atunci când manifestă bună voinţă.
Mai mult, opiniem că la aceste cazuri, deficitul de concentrare a atenţiei voluntare este şi el expresia mai mult a mobilităţii excesive decât a slăbiciunii şi a insuficienţei energetice. Aici atenţia voluntară nu poate face faţă sarcinilor sale mai ales din cauză că lipsită de suportul cenzurii unui filtru riguros, expresie a hiperprosexiei involuntare, este depăşită de avalanşa solicitărilor aleatorii ale mediului extern şi intern care n-o lasă să aprofundeze şi să ducă la capăt sarcinile odată începute.
Cele de mai sus ne fac să afirmăm că la baza a ceea ce este mai caracteristic la ceea ce poartă numele de AD/HD se află nu deficitul de atenţie ci o mobilitate exagerată atât a atenţiei involuntare cât (subliniem) şi a celei voluntare, ambele excese şi nu deficite. Sunt tulburări care dat fiind interacţiunea dintre atenţie şi întregul psihism se exteriorizează şi prin instabilitate şi impulsivitate atât psihică cât şi motorie.
Ca atare în AD/HD, cel puţin la cazurile cele mai reprezentative, ideea de deficit a atenţiei este incorectă deoarece ignorând tulburarea de bază, excesul de mobilitate a atenţiei involuntare şi voluntare se limitează să menţioneze doar partea secundară a realităţii, scăderea capacităţii de concentrare a atenţiei voluntare.
De fapt, nu deficitul de concentrare a atenţie voluntară este esenţial la copilul cu AD/HD ci faptul că datorită atenţiei involuntare exagerate el este continuu împiedicat de numeroşii stimuli din jurul său şi chiar a celor care-i populează mintea în fiecare moment, asociaţii foarte mobile de imagini, amintiri sau idei. In primul rând datorită hiperprosexiei involuntare copilul cu AD/HD nu-şi poate concentra atenţia voluntară şi cu atât mai puţin să acceadă la stadiul de atenţie post voluntară. Ca atare, nu inatenţia, menţionată cel mai adesea în fruntea simptomele principale ci distractibilitatea, mobilitate psihică şi motorie exagerată, superficialitata şi impulsivitata expresii directe ale hiperprosexiei involuntare, respectiv ale mobilităţii exagerate a atenţiei reprezintă particularităţile principale ale copilului cu AD/HD.
4.2. Cea de a doua obiecţie legată de denumirea de AD/HD pe care ne propunem să o abordăm este cea a echivocului cu care este tratată relaţia dintre tulburarea de atenţie pe de o parte şi hiperactivitate şi impulsivitate, pe de altă parte. Linia obligă care separă AD de HD pare să spună că suntem în faţa unor realităţi clinice cu statut egal, asociate sau cel mult comorbide.
E drept că ulterior, în text, se vorbeşte de combinarea lor obligatorie în proporţii variabile în funcţie de care se descriu forme clinice distincte dar separarea celor două abrevieri a rămas ne schimbată.
Suntem de părere că doar recunoaşterea hiperprosexiei involuntare ca tulburare de fond este în măsură să ofere domeniului unitate, limite şi identitate. Aceasta deoarece hiperprosexia involuntară poate genera, explica şi accepta ca firească prezenţa în comun nu numai a diminuării capacităţii de concentrare a atenţiei voluntare ci şi a hiperactivităţii şi a impulsivităţii.
Fenomenul este expresia interacţiunii dintre hiperprosexia involuntară şi întregul psihism, interacţiune care aşa cum am menţionat deja, se exprimă sub forma mobilităţii instabilităţii şi impulsivităţii excesive atât psihice cât şi motorii. Dacă n-ar fi aşa copilul cu AD/HD ar semăna cu cel cu deficit primar de concentrare a atenţiei de indiferent care cauză (plictiseală, nu-i place ce face, lipsă de antrenament, interes sau motivaţie, diferite afecţiuni organice somatice, neurologice sau psihice etc.) la care hipoprosexia voluntară nu este dublată de vioiciune şi hiperactivitate motorie şi psihică ci cel mult de hiperchinezie. Subliniem încă odată că este esenţial să facem diferenţa între hiperchinezie şi hiperactivitate deoarece ultima implică intenţie şi o componentă psihică care este nu numai foarte activă în AD/HD ci, mai ales cu vârsta, de regulă, ea poate ajunge să domina hiperchinezia, expresia motorie a hiperactivităţii.
5. Cele de mai sus nu sunt o noutate
Aceasta deoarece, ele se suprapun, se susţin şi se completează cu opinii şi date mai vechi. Astfel, vorbind de neurofiziologia atenţiei şi a stării de alertă este clasică descrierea sistemului activator ascendent difuz de proiecţie şi posibilitatea hiperfuncţiei sale. Laufer (1957) Freibergs şi Douglas (1969) şi Buckley (1972) sunt de părere că la copilul hiperactiv are loc un nivel crescut a activităţii autonome şi că acesta prezintă o stare de alertă crescută ca urmare a activităţii în exces a proceselor excitatorii printr-o hiperfuncţie proprie a acestora sau după Wender (1971) şi Dyckman (1972) ca o consecinţă secundară a slăbiciunii proceselor inhibitorii.
La rândul său Oettinger şi col. (1974) vorbesc de imaturitatea sistemului de reglare a stării de alertă idee sugerată de datele care atestă prezenţa la două treimi din cazuri a vârstei osoase inferioară celei calendaristice.
Nu sunt puţine datele (Verry – 1970, Satterfield şi col. – 1971, Wender – 1973, Zentall – 1978) care au îndreptat atenţia spre nivelul scăzut al stării de alertă corticală care nu dă posibilitatea selecţiei stimulilor. Sunt idei susţinute de-a lungul timpului pe care le regăsim reactivate în ultimele decenii cu ajutorul datelor oferite de tehnicile moderne de investigaţie a componentelor de fond plasate la baza proceselor neurofiziologice şi neuropsihologice ale atenţiei. In acest sens se afirmă că: • distractibilitatea face parte din simptomele caracteristice ale copilului cu AD/HD (Rutter şi col. – 1975, Douglas – 1983, Weiss şi Trokenberg Hechtman – 1987) la care ultimii autori (pg.9) adaugă explicit, inabilitatea de a ignora stimulii externi atunci când încearcă să îndeplinească o sarcină; • nu este riguros demonstrat că subiecţii cu AD/HD sunt mai neatenţi decât copii cu alte forme de tulburări psihologice (Schaffer – 1980); • sau că are loc o scădere a inhibiţiei atenţiei de orientare (Banasschevici şi col. – 2004 citat de Sergent 2004) ceea ce înseamnă hiperprosexie involuntară. De asemenea la copii cu AD/HD datele lui Moll şi col. (2003) confirmă prezenţa unei inhibiţii intracorticale diminuată.
Ipoteza implicării imaturităţii este şi ea sugerată de constatările a numeroşi autori citaţi de Weiss şi Trokenberg Hechtman (1987) şi Lie (1992) care au făcut studii retrospective conform cărora, cu vârsta, la mai mult de 50% din cazuri are loc o scădere semnificativă spontană a intensităţii tulburărilor. Şi faptul că diferenţelor morfofiziologice dintre copii cu AD/HD şi normali în ceea ce priveşte nucleul caudat (Castelanos şi col. – 2002), sau amplitudinea răspunsului potenţialelor electrice vizuale evocate şi a aspectelor EEG (Rothenberger (1995) pledează în acelaşi sens.
Mai mult, abordând aspecte subiacente proceselor psihofiziologice ale atenţiei involuntare, Barkley (citat de Trifan -2007) vorbeşte de deteriorarea mecanismelor de răspuns întârziat. Autorul se referă la dereglări ale capacităţii de inhibiţie respectiv, în cazul AD/HD, de o facilitare a răspunsului la stimuli ceea ce pune în valoare impulsivitatea pe care DSM-ul o plasează, după părerea noastră, ne justificat pe un plan secundar. Intrând mai în detaliu, Jacob Bronowski (citat de Trifan-2007 ) vorbeşte în cadrul mecanismelor care asigură abilitatea individului de a răspunde la stimuli de patru fenomene complementare şi anume: separarea stimulilor de afecte; temporizarea răspunsului; internalizarea şi prelucrarea semnificaţiei stimuluilui; şi în final, reconstrucţia acesteia în funcţie de care se reacţionează. In acest mod stimulii sunt selecţionaţi. In AD/HD acest complex funcţional este perturbat, respectiv atenţia involuntară devine discreţionară. Desigur că literatura ştiinţifică abundă şi în date care nu susţin cele de mai sus. Aceasta nu trebuie să ne mire dat fiind atât caracterul neomogen al domeniului şi ca o consecinţă a cazurilor investigate cât şi posibilitatea unor interpretări a datelor care nu ţin seama de complexitatea deosebită subliniată mai sus, a proceselor care privesc baza bio-psiho-fiziologică a atenţiei.
6. Consecinţe nedorite ale imperfecţiunii denumirii de AD/HD
Faptul că denumirea de AD/HD este neadacvată are cel puţin trei consecinţe negative importante.
6.1. Prima consecinţă negativă se referă la dificultăţile crescute ale diagnosticului diferenţial şi la riscul unor diagnostice eronate.
Într-adevăr, accentul pus pe ideea de deficitului atenţiei voluntare complică foarte mult diagnosticul diferenţial. Aceasta deoarece suntem obligaţi să luăm în calcul întreaga gamă a tulburărilor în care copilul are astfel de dificultăţi, fie că sunt primare sau secundare, fără a preciza care şi până la ce nivel acestea aparţin aceluiaşi cadru diagnostic. Astfel nu este clar statutul deficitului de atenţie consecinţă a: imaturităţii, lipsei de motivaţie, oboselii, faptului că pacientul nu este interesat de sau nu-i place ce trebuie să facă, că se plictiseşte deoarece deja ştie despre ce este vorba sau că nu înţelege ce se explică, noţiunile fiind prea repede expuse sau prea dificile pentru el ca şi a lipsei exerciţiului şi a antrenamentului. Aici trebuie adăugate şi cazurile nu puţine cu substrat organic cerebral evident. Spre exemplu, este bine cunoscut faptul că, de regulă, copii crescuţi până la intrarea în şcoală în mediul rural în condiţii de liberate deplină se adaptează greu regulilor impuse de disciplina şcolară şi de viaţa într-un apartament de bloc. Din cauza ritmului prea de alert al desfăşurării acţiunii şi copii lăsaţi în mod excesiv în faţa programelor de desene animate riscă să prezinte o atenţie imatură care sugerează ADHD. Cu ideea prezenţei deficitului de atenţie ca tulburare entrală, în practică şi unele deficienţe ale atenţiei prezente la copii cu leziuni organice cerebrale certe, cu întârzieri uşoare de limbaj sau psihice şi chiar cu tulburare autistă creează dificultăţi de diagnostic chiar şi atunci când afecţiunea de bază este corect identificată. De regulă, în aceste cazuri, profitând de caracterul aetiologic al clasificărilor actuale ale tulburărilor psihice, ideea prezenţei unei comorbidităţi este opţiunea diagnostică cea mai la îndemână dar nu şi cea mai corectă cel puţin atunci când se pune problema tratamentului. Să dăm ca exemplu doar situaţia de această dată gravă a tulburării autiste la care prezenţa deficitul de atenţie, în realitate o hiperprosexie de această dată voluntară, şi a stereotipiilor de mişcare interpretate ca hiperactivitate sau hiperchinezie facilitează confuzia diagnostică sau cel mai adesea ideea unui AD/HD comorbid. Confuzia este gravă deoarece unele observaţii Sporn şi Pincser (1981) Schmidt (1982), Aman şi Langworthy (2000)arcă atât apariţia de fenomene advers cât şi amplificarea stereotipiilor şi a hiperactivităţii.
6.2. Cea de a doua consecinţă negativă o reprezintă inducerea în eroare a demersului terapeutic. Desigur că am apreciat opţiunea americană care a direcţionat tratamentul dinspre baza chimio-neuro-biologică a hipechineziei şi hiperactivităţii spre cea a tulburărilor de atenţie. Nu însă şi spre cea a deficitului de atenţie.
Aceasta deoarece, în practică, ţinta tratamentului rămâne vag conturată, dacă nu pentru multe cazuri eronată în timp ce lipsa unor markeri care să orienteze alegerea preparatului optim face să domine soluţia administrării de probă a tratamentului. Ori se ştie, de această dată, recomandările insistă să se treacă peste unele inconveniente considerate pasagere şi să se aştepte mai multe săptămâni. Aceasta înseamnă însă nu numai costuri inutile ci şi suferinţa indusă copilului de efectele secundare fie ele şi tranzitorii dar şi erodarea prestigiului medicului în caz de eşec.
6.3. Accentul pus pe deficitul de atenţie face şi el parte din factorii care determină caracterul contradictor al datelor studiilor destinate identificării bazei neurobio-bio-psiho-fiziologice în AD/HD. Este indiscutabil că investigarea unor loturi de copii cu un diagnostic care acoperă o realitate clinică cunoscută pentru caracterul neomogen şi polimorfismul etiologic şi patogen şi deci al mecanismelor care se află la originea manifestărilor psihopatologice cum este cel al AD/HD nu va putea oferi decât rezultate care diferă de la studiu la studiu.
7. Avantajele recunoaşterii pre zenţei hiperprose xiei involuntare , respectiv a mobilit ăţii excesive a activit ăţii prose xice ca tulburare central ă in AD/HD
Suntem de părere că recunoaşterea şi plasarea hiperprosexiei involuntare, respectiv a mobilităţii excesive a activităţii prosexice ca tulburare primară centrală în cadrul tabloului clinic la o bună parte a copiilor diagnosticaţi cu AD/HD are reale avantaje şi anume:
7.1. În primul rând, în contextul interacţiunii dintre atenţie şi întregul psihism prin care generează mobilitate excesivă şi dificultăţi de concentrare a atenţiei voluntare ca şi hiperactivitate şi impulsivitate se pot explica fără dificultate: coexistenţa hiperactivităţii, impulsivităţii şi a deficitului de concentrare a atenţiei; interdependenţa dintre ale; apartenenţa lor la un substrat morfofuncţional comun; răspunsul ansamblului tulburărilor la aceiaşi medicaţie; şi de ce a fost necesară eliminarea ca fiind ne realistă forma clinică descrisă în DSM-III (1980) şi caracterizată doar prin deficitul de atenţie.
Reamintim şi faptul că hiperactivitatea nu este doar motorie ci şi psihică aceasta din urmă fiind adesea doar umbrită de cea motorie. De fapt, este ştiut, copii cu AD/HD vorbesc mult ceea ce exteriorizează o parte din ceea ce se petrece în mintea lor. Fac aceste precizări deoarece, de cele mai multe ori, în mod greşit, formele clinice delimitate în funcţie de predominanţa hiperactivităţii sau a tulburărilor de atenţie ţin de regulă seama mai ales de ceea ce oferă la vedere sfera motorie respectiv manifestarea hiperchinetică. In plus nu trebuie uitat: nici faptul că formele clinice în care tulburarea de atenţie este evidentă sunt majoritare; nici că hiperactivitatea motorie scade spontan cu vârsta lăsând astfel la vedere pe cea psihică; şi nici că în AD/HD sfera motorie, cel puţin în intenţie, conţine ideea realizării unui acţiuni chiar dacă, adesea, intenţia nu este finalizată
7.2. În al doilea rând, noul înţeles al semiologiei AD/HD permite centrarea preocupărilor din domeniul neuro-chimio-psiho-fiziologiei deficitului de atenţie voluntare spre aprofundarea cunoaşterii şi vizarea celui care se află la baza hiperprosexiei involuntară şi a excesul de mobilitate a atenţiei în general. Se vor putea astfel identifica eventualii markeri clinici, morfologici, neurochimici, neuro- sau psihofiziologici capabili să diferenţieze pe această bază eventuale forme clinice, şi să ofere repere necesare orientării demersului terapeutic curativ şi preventiv. Nu este vorba doar de chimioterapie.
Suntem convinşi că dacă demersul psihopedagogic ar fi preocupat nu doar de deficitul atenţiei voluntare ci mai ales de hiperprosexia involuntară şi de consecinţele ei, copilul nu ar avea decât de câştigat. Mai mult, astfel am putea înţelege şi sublinia necesitatea unei educaţii adecvate a copilului preşcolar în cadrul căreia antrenarea capacităţii de concentrare a atenţiei voluntare şi de maturizare a celei involuntare să ocupe un loc al ei. În plus am fi mai atenţi cu consecinţele negative ale excesului de desene animate, chiar şi a celor de calitate şi adecvate vârstei, asupra procesului dezvoltării atenţiei la copil. Subliniam în 2006 în volumul I „Profilaxia primară a tulburărilor psihice la copil şi adolescent” că prin ritmul lor alert, ele sfidează realitatea şi menajează imaturitatea psihologică a copilului motiv pentru care şi din acest motiv, sunt atât de agreate de copil. Ele nu-i cer să aibă răbdare, să aştepte, să sesizeze şi să analizeze detalii, să aprofundeze informaţia şi să dea răspunsuri, într-un cuvânt, nu-i solicită şi nu antrenează capacitatea de concentrare a atenţiei voluntare şi nici gândirea.
7.3. In al treilea rând considerăm că este posibilă individualizarea în cadrul polimorfismului clinic recunoscut a ceea ce poartă numele de AD/HD a unui grup semnificativ de cazuri cu o simptomatologie reprezentativă pentru acest diagnostic la care hiperprosexia involuntară constituie tulburarea de fond, un exces şi nu un deficit de atenţie.
8. Instabilitatea atenţiei o denumire mai direct ă, mai simpl ă, mai explicit ă şi mai adecvat ă pentru o parte a copiilor diagnosticaţi ca AD/HD
Aşa cum am subliniat mai sus, la copii cu hiperprosexie involuntară şi mobilitate excesivă a funcţiei prosexice ideea deficitului de atenţie nu pare satisfăcătoare. Considerăm că nu este funcţional nici pasul înapoi ce poate fi făcut pentru a vorbi doar de tulburare sau de deficienţă a atenţiei deoarece formularea devine ne practic de generală. Nici vizarea explicit ţintită a hiperprosexiei involuntare, deşi valoroasă deoarece scoate în evidenţă tulburarea primară, nu este practică. Aceasta deoarece ea se exteriorizează implicând, atenţia voluntară, activitatea motorie, psihică şi chiar afectivă, toate marcate de un exces de mobilitate, respectiv de instabilitate. Este argumentul care ne face să optăm pentru denumirea de instabilitate a atenţiei.
Astfel se specifică care este tulburarea de fond sau primară, se recunoaşte acesteia statul de tulburare centrală şi se face legătura cu trecutul reprezentat de denumirea de instabilitate psihomotorie.
Bibliografie
- Ajuriaguerra J. (1974) Manuel de Psychiatrie de L`Enfant. Masson, Paris.
- Ajuriaguerra J, Marcelli D (1989) Psychopathologie de l`Enfant. Masson Paris.
- Aman M, Langworthy K. (2000) Pharmacotherapy for Hyperactivity in children with Autism and Other Pervasive Developmental Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders 30, 5: 461-462
- Banaschevici T,Brandeis D, Heinrich H, Albrecht B, Brauner E, Rothenberger A (2004) Questioning inhibitory control as the specific deficit of ADHD –evidence forebrain electrical activity. J Neural Transm. 111: 841-864
- Brown S. Pollock H, Potter HW. Cohen DW (1937) Outline for Psychiatric Classification of Problem children. Rev. Ed State Hospital Press, Utica, New York
- Cameron K (1955). Diagnostic Categories in Child Psychiatry. British Journal of Medicine and Psychology, Vol. 28 (Part 1); 67-71
- Castellanos FX, Lee PP, Sharp W, Jeffries NO, Greenstein DK, Clasen LS, Blumenthal DJ, James RS, Ebens CL, Walter JM, Zijdenbos A, Giedd JN, Rappaport JL (2002). Developmental trajectories of brain volume abnormalities in children and adolescent with attentional-deficit/hyperactivity disorder. J. Am. Medical Assoc. 288: 1740-1748.
- Chess S (1959). An introduction to Child psychiatry, Grune and Stratton Inc. New York
- Chess S (1960). Diagnosis and treatment of the hyperactive child. New York State J Med.: 1379-1385
- CIM-8 (Clasificarea Internaţională a Maladiilor (1965) Editura Medicală
- CIM-9 (Clasificarea Internaţională a Maladiilor (1975) Editura Medicală
- CIM -10 (1993) Clasificarea Internaţională a Maladiilor . Revizia a 10- a OMS. Bucureşti. Editura Medicală.
- Classification Francaise des Troubles Mentaux de l`Enfant et de l`Adolescent (1990) PUF, Paris
- Clements SD Peters JE, (1962) Minimal brain dysfunction in the school age children.
- DEX – Dicţionar Explicativ al Limbii Române (1984) Editura Academiei Republicii Socialiste România
- Dobrescu I (2005) Copilul neascultător, agitat şi neatent. Ed. Medica, Bucureşti
- DSM-III (1980) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Third Edition) American Psychiatric Association
- DSM-III -R (1987) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Third Edition Revised) American Psychiatric Association
- DSM IV–TM (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fourth Edition) American Psychiatric Association
- DSM- IV-TM -1994 (2000) Manual de Diagnostic şi Statistică Medicală a Tulburărilor Psihice (Ediţia a patra). Asociaţia Psihiatrilor Liberi din România.
- DSM- IV-TR 2000, (2003) Manual de Diagnostic şi Statistică Medicală a Tulburărilor Psihice (Ediţia a patra revizuită). Asociaţia Psihiatrilor Liberi din România..
- Eck M Novicoff MC, Bonnet D (1973) Neuropsyhiatrie Infantile, Paris, English GS, Pearson GHJ (1937) Common Neuroses of Children and Adult WW Norton and Co, Inc. New York.
- Gerard M (1947). Psychological Disorders in Childhood. In E Harms Ed., Handbook of Child Guidance. Child Care Publications, New York.
- Henderson DK, Gillepsie RD (1932) A Textbook of Psychiatry 3-ed Oxford University Press Ltd. London.
- Heuyer G (1952) Introduction à la psychiatrie infantile. PUF, Paris.
- Jensen RA (1959). Child Psychiatry. In: I McQuarrie and VC Kelly ed. Brennenman`s Practice of Pediatrics WF Prior Inc Hagerstown Md.
- Kanner L. (1935) Child Psychiatry. Charles C Thomas, Springfild.
- Laufer MW, Denhoff E, Solomons S (1957) Hyperkinetic Impulse Disorders in: Children`s Behaviour Problems. Psychosomatic Medicine 19, 38-49.
- Lebovici S, Diatkine R, Soule M (1997) Nouveau Traite de Psychiatrie de l`Enfant et de l`Adolescent PUF
- Lie N (1992) Follow-up of children with attention deficit hyperactivity disorder. (ADHD) Acta Psihiatr. Scand. Supplementum 386. vol. 85: 1-40.
- Leeuwen th, Steinhausen Hc, Overtoom CCE, Pasqual- Marqui Rd, Rothenberger A, Sergent Ja, Brandeis D (1988) The continuous performance test revisited with neuroelectric mapping.
- Lutz J (1968) Psychiatrie Infantile Delachaux et Niestlé Neuchâtel.
- Mazet Ph, Houzel D (1979) Psychiatrie de L`enfant et de L`adolescent Vol 1 şi 2 Maloine S A Editeur.
- Michaux L (1967) Psychiatrie Infantile, PUF, Paris.
- Milea St. (1988). Principalele sindroame psihopatologice. Un Tratat de Pediatrie vol. 6, Meilă, Milea, Editura Medicală, Bucureşti.
- Miller E. (1936) Classification of the Disorders of Children. In: Sir Humphrey Rolleston ed. British Encyclopedia of Medical Practice Butterworth and Co, Ltd, London.
- Moll GH, Heinrich H, Rothenberger A (2003) Methilphenidate and intracortical excitability: opposite effects in healthy subjects and attention- hyperactivity disorder. Acta Psychiatr. Scand. 107 69.
- Rothenberger A (1995) Electrical brain activity in children with hyperkinetic syndrome: evidence of frontal cortical dysfunction. In: Sergent J (Ed) Eunethidis – European Approaches to Hyperkinetic Disorder. Trumpi, Zurich: 255-270.
- Ross DC (1964) A Classification in Child psychiatry. Privately printed at 4951 Philadelphia.
- Rutter M, Shaffer D, Sturge C (1975) A Guide to a Multiaxial Classification Scheme for Psychiatric Disorders in Childhood and Adolescence Institute of Psychiatry London.
- Afer DJ (2000) Are stimulants overprescribed for youth with ADHD? Ann. Clin. Psychitry 12: 55-61.
- Sergent J. (2004) EUNETHIDIS –Searching for valid aetiological candidates Attention-Deficit Hyperkinetic Disorder. Eur. Child and Adolesc. Psychiatry Vol 13 Supl. 1:143-149.
- Schmidt K (1982). The effect of stimulant medication in childhood onset pervasive developmental disorders: a case report. Journal of Developmental and Behavioural Pediatrics 3: 244-246.
- Sporn A, Pinsker H (1981) Use of stimulant medication in treating pervasive developmental disorders. Journal of Psychiatry 138: 997-1003.
- Still GF. (1902) Coulstonian lectures on some abnormal physical condition in children. Lancet: 1:1o77-1082.
- Strauss AA, Lehtinen I (1947) Psychopathology and education of the brain-injured child. New York, Grune and Stratton.
- Suhareva G E (1955-1969) Kliniceskie Lecţii po Psihatrii Detscogo Vozrosta Vol 1-2 şi 3.
- Taylor E (1990). Syndromes of overactivity and attention deficit. In: Child and Adolescent Psychiatry Second edition Ed. Rutter and Hersov Blackwel Scientific Publications. Oxford London Edinburg.
- Taylor E (2004) European clinical guideline for hyperkinetic disorder –first upgrade. Eur. Child and Adolesc. Psychiatry Vol 13 Supl. 1:7-30.
- Thorley G. (1984) Hyperkinetic syndrome of childhood: Clinical characteristics. Brit. J Psyhiatry- 144: 16-24.
- Tramer M. (1949) Manuel de Psychiatrie Infantile . PUF. Paris.
- Trifan A, (2007) Redefinirea sindromului deficitului de atenţie cu hiperkinezie. Viaţa Medicală Nr 15 pg. 6.
- Weiss G, Trokenberg Hechtman L. (1987) Hyperactive Children Grown Up The Guilford Press, New York, London.
- Wender PH. (1971) Minimal brain dysfunction in children. Wiley-Interscience. New York, London, Sydney, Toronto.
Adresa de corespondenta:
Ştefan Milea, Clinica de Psihiatrie Pediatrică Şos. Berceni nr. 10-12, Bucureşti, sector 4, c.p. 041 915