MANIFESTĂRI PSIHIATRICE LA COPIII CU SCLEROZĂ TUBEROASĂ
Rezumat:
Boală genetică cu transmitere autosomal dominantă şi afectare multisistemică, scleroza tuberoasă (ST) se caracterizează prin prezenţa uneor leziuni tumorale de tip hamartomatos în diferite organe. Leziunile cerebrale sunt reprezentate de tuberii corticali cerebrali şi cerebeloşi, nodulii subependimali, benzile radiale în substanţa albă cerebrală. Manifestările psihiatrice asociate ST sunt reprezentate de: retard mental, sindrom hiperkineitc, autism, deficite cognitive variate, tulburări de somn. Factorii incriminaţi în apariţia tulburărilor comportamental cognitive sunt reprezentaţi de: localizarea şi numărul tuberilor corticali, istoric de spasme infantile (în special cu debut precoce), anomalii electroencefalografice epileptiforme focale (în special temporale),crize persistente şi program genetic anormal.
Această prezentare revizuieşte datele din literatura de specialitate privind manifestările psihiatrice asociate ST, a factorilor de risc incriminaţi în apariţia lor şi influenţa asupra evoluţiei cognitive a acestor pacienţi.
INTRODUCERE
Boală genetică cu transmitere autosomal dominantă, scleroza tuberoasă (ST) se caracterizează prin prezenţa unor anomalii cutanate şi apariţia unor leziuni tumorale hamartomatoase în diferite organe, în special la nivel cerebral, cardiac, hepatic, renal şi ocular. Etiologia manifestărilor psihiatrice asociate ST este în permanentă dezbatere. Numărul şi localizarea tuberilor corticali, dar şi prezenţa spasmelor infantile precoce, sau a anomaliilor electroencefalografice epileptiforme temporale constituie posibili factori de risc pentru dezvoltarea retardului mental, a autismului şi a tulburărilor din spectrul autist.
RETARDUL MENTAL ŞI SCLEROZA TUBEROASĂ
Asocierea retardului mental cu ST a fost recunoscută încă de la primele cazuri descrise de către Bourneville în 1880. Mult timp retardul mental a fost considerat drept unul din semnele caracteristice ale acestei boli şi criteriu de diagnostic în triada clasică de diagnostic a lui Voght elaborată în 1908. Studii populaţionale ulterioare au arătat însă faptul că retardul mental nu este prezent la toţi pacienţii cu ST, unii având chiar intelect normal, el nefiind o consecinţă a bolii ci un aspect asociat ST (1,2 ,3). Prevalenţa retardului mintal în ST variază între 30 – 80%. Gradul afectării este variabil deşi unii autori (4) susţin că pacienţii cu ST ce asociază retard mintal sunt sever afectaţi. Întârzierea psihică este un aspect comun în ST, circa 50% din pacienţi având afectare profundă (3). Studiul lui Joinson şi colaboratorii publicat în 2003, ce analizează incidenţa retardului mental într-un lot de 109 pacienţi cu ST, evidenţiază prezenţa acestuia la circa 44% din pacienţi, 30,5% având afectare severă cu QI sub 21 în timp ce 14% au avut QI între 21 şi 70, iar 55,5% QI normal (5).
Studii efectuate în ultimii ani au încercat să clarifice care sunt factorii implicaţi în afectarea intelectuală a pacienţilor cu ST, de ce unii pacienţi sunt sever afectaţi în timp ce alţii au intelect normal. Etiopatogenia retardului mental în ST este controversată. Elpare a fi dependent de prezenţa spasmelor infantile precoce, de numărul şi localizarea tuberilor corticali cerebrali decelaţi neuroimagistic prin examen RMN cerebral (1,5).
Rolul spasmelor infantile în determinarea retardului mental este susţinut de cazurile de ST cu dezvotare normală până în momentul apariţiei spasmelor. Este rară situaţia în care un individ cu ST fără spasme infantile are un nivel de dezvoltare intelectuală sever afectat. Pe de altă parte însă, recunoaşterea implicării spamelor infantile în determinarea afectării intelectuale ar însemna că odată cu tratarea lor afectarea intelectuală ar trebui să se amelioreze sau chiar să se normalizeze. Este posibil ca acţiunea spasmelor infantile să se suprapună peste mecanismele cauzale ale patologiei cerebrale în ST (1). În studiul efectuat de către Joinson şi colaboratorii toţi pacienţii cu ST care au avut retard mental au avut şi istoric de crize cu debut precoce, sub vârsta de 12 luni şi de cele mai multe ori crizele au fost cu aspect de spasme infantile (5). Durata prelungită a spasmelor infantile, durata prelungită de la iniţierea tratamentului spasmelor până la obţinerea remisiei lor, cât şi controlul prost al crizelor apărute ulterior spasmelor infantile sunt elemente puternic corelate cu apariţia retardului mental la pacienţii cu ST (6).
În privinţa tuberilor corticali există o asociere semnificativă între numărul acestora şi nivelul coeficientului de inteligenţă (QI) (1,7). Relaţia între numărul mare al tuberilor corticali şi gradul afectării cognitive în ST a fost demonstrată folosind tehnicile moderne neuroimagistice. Cu cât numărul tuberilor corticali este mai mare cu atât gradul afectării intelectuale este mai mare. Numărul mediu al tuberilor corticali este mai mare la pacienţii care au în plus şi istoric de spasme infantile comparativ cu cei fără spasme infantile. Pacienţii cu peste 10 tuberi corticali sunt sever afectaţi, în timp ce cei cu mai putin de 5 tuberi pot avea afectare cognitivă variată (8). Goodman şi colaboratorii susţin şi ei existenţa unei relaţii liniare pozitive între numărul total al tuberilor şi gradul afectării intelectuale, prezenţa a peste 7 tuberi corticali reprezentând un risc crescut pentru afectare intelectuală (9). O’Callaghan găseşte şi el în studiul său un număr mediu de 10 tuberi la pacienţii cu afectare intelectuală severă. Pe de altă parte însă este raportat şi cazul unui pacient cu 27 tuberi corticali şi un QI de 130, astfel încât trebuie să fim precauţi în privinţa formulării unui prognostic privind nivelul de dezvoltare intelectual bazat pe numărul tuberilor corticali decelaţi neuroimagistic (1). Deşi numărul tuberilor corticali este corelat cu afectarea intelectuală, funcţia cognitivă normală este compatibilă cu afectare extensivă cerebrală şi crize epileptic prezente (10). Gradul retardului psihic în ST este influenţat nu numai de numărul tuberilor corticali ci şi de localizarea lor în anumite arii cerebrale specifice (4). Analiza separată a numărului tuberilor corticali în funcţie de localizare, şi coeficientul QI arată existenţa unei corelaţii\ strânse între numărul lor în fiecare lob cerebral în parte şi gradul afectării intelectuale. Lobul frontal pare a avea un rol central în determinarea bazelor neurale ale inteligenţei (11). Pornind de la această constatare, se presupune că localizările frontale ale tuberilor corticali sunt mai frecvent asociate cu retard sever astfel încât se poate spune că gradul afectării intelectuale în ST este în strânsă corelaţie cu întinderea tuberilor corticali la nivel frontal (12). Studii mai recente susţin ca element predictor semnificativ pentru scorul QI numărul tuberilor din lobul occipital şi apoi frontal (1).
În acelaşi timp însă, anomaliile corticale şi subcorticale sunt responsabile şi de apariţia crizelor epileptice şi respectiv a epilepsiei care la rândul ei poate avea un efect nedorit asupra dezvoltării intelectuale determinând disfuncţii cerebrale severe în special în cazurile cu crize frecvente şi severe (4). Astfel, copiii cu ST care dezvoltă epilepsie înainte de vârsta de 5 ani şi în special cei care prezintă spasme infantile precoce, vor avea un grad mai sever de afectare a dezvoltării intelectuale (13).
Analiza separată a influenţei numărului tuberilor corticali şi a spasmelor infantile arată o corelaţie strânsă cu nivelul afectării gradului de inteligenţă. Analiza asociată a celor două variabile (numar tuberi corticali şi epilepsie) este mai puternic corelată cu gradul de inteligenţă al indivizilor cu ST (1). Prezenţa tuberilor corticali bilaterali şi a crizelor cu debut precoce sunt semnificativ corelate cu afectarea cognitivă în ST (14). Date recente susţin faptul că evoluţia cognitivă în ST este influenţată mai mult de vârsta mică la debutul primei crize decât de numărul tuberilor corticali (15).
Natura mutaţiilor genetice ce determină ST influenţează şi ea gradul afectării intelectuale a pacienţilor cu ST (16;17). Pacienţii cu ST care prezintă mutaţie la nivelul genei TSC 2 au o afectare mai severă comparativ cu cei cu afectare a genei TSC1, posibil prin existenţa unei a 2 a mutaţii somatice asociată în gena TSC2 sau efectului dominant negativ al mutaţiei TSC2. Afectarea genei TSC2 are drept consecinţă o afectare cerebrală mai extinsă care la rândul ei va determina o afectare intelectuală mai severă. Există însă şi pacienţi cu mutaţie la nivelul genei TSC1 cu afectare intelectuală severă astfel încât se ridică întrebarea ce alţi factori ar putea determina acest lucru.
De cele mai multe ori retardul mintal în scleroza tuberoasă este precoce şi progresiv.
Pacienţii cu ST şi coeficient de inteligenţă (QI) normal pot prezenta deficite cognitive specifice de tipul întârzierii în achiziţia limbajului, tulburărilor vizuospatiale, discalculie, dispraxie şi dificultăţi de memorare (4;10 ;18). Pacienţii cu ST cu QI normal şi tulburări de limbaj prezintă în special o afectare a limbajului receptiv (5).
În concluzie, factorii incriminaţi în apariţia retardului mental la pacienţii cu ST sunt reprezentaţi de : istoric de crize cu debut precoce, în special cu aspect de spasme infantile, numărul şi localizarea tuberilor corticali decelaţi neuroimagistic, şi tipul mutaţiei genetice (1 ;5 ;9;17).
TULBURĂRILE DE COMPORTAMENT ŞI SCLEROZA TUBEROASĂ
Tulburările comportamentale sunt frecvent întâlnite în ST şi sunt reprezentate de tulburări din spectrul autist, sindrom hiperkinetic sau doar deficit de atenţie, agresivitate şi tulburări de somn (19,20). Pacienţii cu ST şi retard mental sever pot asocia mişcări repetitive anormale ale capului, rocking şi chiar autoagresivitate.
Apariţia tulburărilor de comportament în ST este în principal legată de prezenţa epilepsiei. Unii autori susţin că prezenţa crizelor şi respectiv epilepsia este elementul determinant al acestor tulburări (18,19) în timp ce alţi autori au demonstrat că nu există o corelaţie semnificativă între epilepsie şi tulburările de comportament la pacienţii cu ST astfel încât epilep- sia nu ar constitui singurul factor, izolat, incriminat în apariţia acestora (21).
Cea mai frecventă tulburare comportamentală a pacienţilor cu ST este reprezentată de sindromul hiperkinetic cu deficit de atenţie. El este prezent la aproximativ 20% din pacienţi (21;22;23) şi poate fi agravat de crizele epileptice.
Autismul sau tulburările din spectrul autist reprezintă a doua manifestare psihiatrică importantă decelată la pacienţii cu ST (24).
Prevalenţa autismului şi a tulburărilor pervazive de dezvoltare în populaţia generală este de 2 la 1000 locuitori în timp ce rata prevalenţei ST este de 1 la 6000 (25). Există o preponderenţă a afectării masculine în autism (4:1), neexplicată încă (12). ST pare a fi cauza etiologică a circa 1% din cazurile de autism în general (26). Procentul real poate fi însă mai mare având în vedere faptul că nu toţi pacienţii cu autism au fost atent evaluaţi pentru semne caracteristice sclerozei tuberoase. Studii epidemiologice mai recente au arătat că ST poate fi responsabilă de circa 3-4% din cazurile de autism în general (12, 25). Frecvenţa autismului în ST variază între 17 – 61% în studii epidemiologice diferite. Curatolo şi colabora- torii identifică autism la 26% din pacienţii cu ST toţi având în acelaşi timp şi retard psihic cu un coeficient de inteligenţă sub 40 (19). Hunt şi Sheperd găsesc în studiul lor din 1993 o incidenţă de 24% în timp ce Smalley raportează o incidenţă de 54% (26;23). Studii mai recente raportează o incidenţă a autismului în ST de 16% – 25% (25;27). Variaţiile incidenţei autismului în ST în studii diferite pot fi explicate prin numărul mai mic de pacienţi şi utilizarea unor criterii mai stricte sau mai permisive pentru diagnostic. Folosind criteriile DSM III R sau ICD 10, Calderon găseşte o incidenţă a autismului în ST de 26%, în timp ce Gilberg raportează o incidenţă de 50%, iar Bolton de 61% (28;20;29). Autismul în ST pare să afecteze în mod egal ambele sexe, diferit faţă de afectarea pre- ponderent masculină observată în general în autism (12). Comportamentul autist la pacienţii cu ST a fost descris pentru prima dată în 1932 de către Critchley şi Earl, cu 11 ani anterior raportării clasice a lui Kanner privind autismul infantil precoce (30). Abia în anii 1980 a devenit însă evident faptul că pacienţii cu ST prezintă frecvent aspect autist (31; 26; 12).
În ciuda progreselor făcute în ultimii ani, bazele neurobiologice ale asocierii autismului cu ST sunt încă insuficient cunoscute. Factorii incriminaţi în apariţia acestui comportament anormal în ST sunt numărul şi localizarea tuberilor corticali şi subcor- ticali, defectul generalizat în dezvoltarea cerebrală, întârzierea psihică, efectul crizelor şi/sau a anomaliilor electroencefalografice şi al unui program genetic anormal (25;32).
Studiile neuroimagistice efectuate la pacienţii cu autism în general nu au evidenţiat modificări cerebrale semnificative cu excepţia unui volum cerebral crescut în unele cazuri, corespunzător unui perimetru cranian mare dar fără semne de macrocefalie. Pornind de la această constatatre s-a presupus că localizarea tuberilor corticali la nivelul unor arii cerebrale specifice în ST ar putea avea un rol cauzator în apariţia autismului. În general în ST numărul tuberilor corticali este mai mare în lobul frontal, apoi parietal, temporal, cerebelos şi occipital. Autismul asociat ST ar putea reprezinta o disfuncţie precoce la nivelul ariilor asociative datorată localizării tuberilor corticali, lobul temporal şi frontal reprezentând zonele implicate în apariţia autismului şi a altor tulburări pervazive de dezvoltare (29;33;32;19). Curatolo şi colaboratorii au observat că pacienţii cu ST care au dezvoltat autism precoce, sub vârsta de 2 ani, au avut tuberi corticali cu localizare preponderentă la nivel parietotemporal, în timp ce pacienţii cu ST ce au dezvoltat autism tardiv, între 3-5 ani vârstă, au avut leziuni preponderent în lobii frontali şi occipital (19). Studiile PET (tomo- grafie prin emisie de pozitroni) au evidenţiat scăderea metabolismului glucozei în girii temporali bilateral la pacienţii cu autism şi ST (34). Bolton şi Griffiths decelează şi ei o asociere strânsă între localizarea tuberilor corticali la nivelul lobilor temporali şi autism în ST (29). Analizând 18 pacienţi cu ST ei au decelat autism în 9 cazuri, 8 din cei 9 pacienţi având tuberi temporali în timp ce ceilalţi 9 pacienţi fără autism nu au avut deloc tuberi în lobii temporali. Studiul lui Bolton este limitat însă de utilizarea în investigarea imagistică a unor pacienţi doar a examenului CT cerebral ceea ce face posibilă subevaluarea tuberilor corticali la pacienţii ce nu au fost investigaţi şi prin examen RMI cerebral (29). Seri analizează prezenţa autismului la 14 pacienţi cu ST investigaţi numai prin examen RMN cerebral, decelând tuberi corticali în lobul temporal doar la cei 7 pacienţi care au prezentat autism, doar în aceste cazuri decelând şi afectarea potenţialelor evocate auditive (35). Prezenţa tuberilor corticali la nivel temporal este o condiţie necesară dar nu suficientă pentru dezvoltarea unei tulburări din spectrul autist în ST. Există pacienţi cu ST şi tuberi temporali fără autism, astfel încât nu se poate aprecia ce indivizi cu ST şi tuberi corticali temporali dezvoltă autism (36). Tuberii corticali de la nivel cerebelos par a avea şi ei rol în determinarea autismului în ST (37). Nu toate studiile analizează însă şi acest aspect. Discrepanţele studiilor privind relaţia între localizarea tuberilor cerebrali şi cerebeloşi şi autism se datorează probabil utilizării în studiile iniţiale doar a examinării CT cerebral ceea ce poate determina neobservarea tuberilor corticali atât cerebrali dar în special cerebeloşi, examinarea computertomografică fiind limitată în determinarea leziunilor fosei posterioare.
Unii autori susţin existenţa unei corelaţii mai semnificative între numărul tuberilor corticali şi autism comparativ cu localizarea lor (19). Analizarea doar a influenţei numărului tuberilor corticali cerebrali, ignoră faptul că între cerebel şi structurile corticale şi subcorticale există conexiuni reciproce extinse, afectarea cerebelului în ST putând a avea şi ea rol în determinarea apariţiei autismului (37).
Epilepsia afectează până la 92% din pacienţii cu ST (38). Mai multe studii epidemiologice sugerează o incidenţă crescută a autismului la pacienţii cu ST şi epilepsie, epilepsia fiind considerată factor de risc pentru autism la copiii cu ST (33;38;39). Circa 6,5 % din pacienţii cu autism în general, au epilepsie anterior diagnosticării autismului (40), iar 15-20% dintre copiii autişti fără istoric de crize clinic au anomalii epileptiforme electroencefalografice (EEG) (41). Studii video EEG prelungite la copiii cu autism şi regres cognitiv relevă anomalii electroencefalografice epi- leptiforme în 46% cz în timp ce magnetoencefalografia (MEG) identifică anomalii epileptice la 82% din pacienţii autişti cu regres (41;42). Studii EEG arată că riscul pentru dezvoltarea unei tulburări din spectrul autist la copiii cu ST creşte când este evident un focar epileptogen temporal (31). Studiile PET (tomografie prin emisie de pozitroni) efectuate la copiii cu ST şi spasme infantile relevă faptul că hipometabolismul lobului temporal bilateral este element predictiv pentru o evolutie spre autism (43).
Pacienţii cu ST au mai mulţi tuberi corticali ce pot acţiona ca focare epileptice producând crize multiple, frecvent multifocale, dificil de controlat. Debutul epilepsiei pare a fi cu atât mai precoce cu cât numărul tuberilor corticali este mai mare. Epilepsia debutează de obicei la sugar cu crize cu aspect de spasme infantile, prezenţa spasmelor infantile find frecvent asociată cu apariţia unei tulburări din spectrul autist. Majoritatea pacienţilor cu ST şi autism au istoric de spasme infantile şi retard mental astfel încât se ridică întrebarea dacă crizele epileptice reprezintă cauza manifestării autiste sau ele sunt modalităţi diferite de expresie ale aceleiaşi disfuncţii cerebrale, prin determinism genetic, patolo- gia subiacenta fiind o cauză comună responsabilă atât de apariţia epilepsiei, cât şi a autismului şi retardului psihic (44). Există o rată crescută a spasmelor infan- tile la pacienţii cu ST şi autism (20,26). De asemenea există o incidenţă crescută a autismului la pacienţii cu ST şi epilepsie, şi în special cu spasme infantile (33). Circa 58% din pacienţii cu spasme infantile şi ST din seria lui Hunt şi Denis au asociat autism (21). Dar există şi un număr mare de pacienţi cu ST şi autism fără spasme infantile precum şi pacienţi cu ST şi spasme fără autism, astfel încât nu se poate susţine cu certitudine existenţa unei legături cauzale directe între spasmele infantile şi autism în ST (39). Deşi spasmele infantile sunt un factor de risc, trebuie să existe şi alte aspecte ale ST decât spasmele singure pentru a predis- pune la apariţia autismului (31,45). Mecanismele prin care spasmele infantile sunt implicate în apariţia aces- tor tulburări comportamentale nu sunt încă suficient cunoscute (25). Spasmele infantile sunt considerate o formă particulară de expresie caracteristică sugarului, datorată suferinţei unui creier încă imatur, în deplină dezvoltare. Deşi ele nu sunt o cauză suficientă pentru apariţia tulburărilor din spectrul autist, prezenţa lor la aceşti pacienţi sugerează că mecanismele ce determină apariţia lor sunt în mare parte comune şi pentru apariţia tulburărilor de tip autist. Este neclar dacă anomaliilor epileptiforme electroencefalografice şi crizele au efect asupra funcţiei cognitive şi apariţiei comportamentului autist sau dacă sunt rezultatul aceleiaşi patologii subiacente ce determină şi apariţia autismului (39,44,45). Prezenţa focarelor epileptice temporale la copiii cu ST şi autism aduce în discuţie posibilitatea ca riscul crescut pentru această tulburare să aibă originea în disrupţia precoce şi nespecifică a dezvoltării funcţionale a sistemelor neurale ce susţine reprezentarea comportamentului social în lobii temporali (36). Dacă crizele epileptice sau descărcările epileptiforme contribuie sau sunt cauza autismului, atunci se presupune că tratamentul cu antiepileptice în aceste situaţii sau chirurgia ar putea îmbunătăţi evoluţia. Rata mare de răspuns a spasmelor infantile la tratamentul cu vigabatrina (80-100%) (46), ar putea constitui o oportunitate pentru a determina dacă controlul spasmelor infantile poate influenţa funcţia cognitivă şi evoluţia comportamentului şi preveni apariţia comportamentului autist în ST (12). Unii autori susţin faptul că un control precoce al spasmelor infantile poate determina ameliorarea cognitiv comportamentală în ST (13). Există puţine date în sprijinul folosirii medicaţiei antiepileptice la pacienţi fără crize clinic în scopul ameliorării comportamentale. Nu există însă trialuri clinice ce se adresează acestui aspect şi nici justificare pentru chirurgia epilepsiei la pacienţi cu autism sau regres autistic cu anomalii EEG în absenţa epilepsiei intratabile (44).
În ceea ce priveşte ipoteza determinismului genetic, se pare că gena TSC2 determină o expresie mai mare a tuberinei la nivelul regiunilor cerebrale implicate în tulburările de tip autist, gena susceptibilă pentru autism fiind potenţial localizată la nivelul cromozomului 16p13 (48). Deleţiile mari în regiunea 16p13.3 decelate la pacienţii cu ST ce asociază şi boală polikistică renală şi autism ar putea afecta şi altă genă potenţial responsabilă de dezvoltarea autis- mului (12). Pacienţii cu ST şi afectare a genei TSC2 ar fi astfel mai predispuşi la dezvoltarea unei tulburări din spectrul autist, autismul reflectând un efect direct al programului genetic anormal (32). Secvenţierea a doua megabaze terminale de la nivelul braţului scurt al cromozomului 16 ce conţine locusul TSC2 a arătat existenţa linkajului pentru boala afectivă bipolară şi epilepsie precum şi pentru autism în aceeaşi zonă. A fost identificat un locus pentru susceptibilitate la autism în regiunea 16p13.3 (49). Sunt necesare însă studii suplimentare pentru a determina dacă există asociere între unul din cele două locusuri TSC şi autism (12).
Date recente sugerează că nici unul din aceşti factori nu este singur corelat cu apariţia autismului la copiii cu ST (32). Disrupţia funcţiilor cerebrale include asocierea unor factori multiplii precum localizarea tuberilor corticali, crizele şi în special spasmele infantile precoce ce acţionează asupra unui creier în dezvoltare, tulburările de dezvoltare cerebrală în zonele implicate în apariţia tulburărilor din spectrul autist şi linkajul posibil între genele ST şi gena responsabilă de apariţia autismului (27).
Tulburările de somn constituie o altă manifestare întâlnită la copiii cu ST, prevalenţa lor însă este insuficient cunoscută. Aspectul acestor tulburări este diferit, constând fie în automatisme ambulatorii nocturne, fie treziri precoce sau somnolenţă diurnă (49). Sunt necesare studii pe eşantioane mari de pacienţi cu ST în care să se efectueze înregistrări polisomnografice cu înregistrarea duratei totale a somnului, a numărului de treziri şi stadiilor de tranziţie, a perioadelor de somn REM şi a somnului eficient. În studiul efectuat în 1995 de către Bruni şi colaboratorii (50) pe un eşantion însă restrâns de doar 10 pacienţi cu ST, s-a constatat reducerea timpului total de somn dar şi a somnului eficient, creşterea numărului de treziri şi de stadii de tranziţie, creşterea numărului de treziri după adormire şi scăderea duratei somnului REM. Trezirile frecvente asociate ST pot fi însă legate de crizele epileptice hipnice la pacienţii cu epilepsie insuficient controlată terapeutic (Hunt 1994). În aceste situaţii pentru stabilirea cauzei sunt necesare înregistrări video-EEG de lungă durată uneori chiar la domiciliu. Crizele epileptice nocturne sunt de obicei de tipfrontal şi pot asocia mişcari motorii complexe ce trebuiesc diferenţiate de adevăratele tulburări de somn pentru a beneficia de tratamentul medicamentos adecvat. Cea mai feecventă tulburare de somn întâlnită la copiii cu ST o reprezintă creşterea perioadei de adormire.
CONCLUZII
Conceptul afectării intelectuale şi cognitive în ST a fost revizuit substanţial în ultimii ani. Ideea conform căreia toţi pacienţii cu ST prezintă în mod inevitabil retard mental s-a dovedit a fi înşelătoare. Retardul psihic apare mai puţin frecvent decât se credea iniţial afectând circa 40% din pacienţi (2,5). Afectarea intelectuală pare a fi corelată cu tipul mutaţiei genice, extensia anomaliilor cerebrale, vârsta de debut a crizelor şi tipul acestora (1,5,16,17). Aprecierea participării fiecărui factor, independent, la gradul afectării intelectuale necesită efectuarea unor studii longitudinale prospective pe serii mari reprezentative de pacienţi (36).
Pacienţii cu ST prezintă risc de dezvoltare a unei tulburări din spectrul autist în special atunci când există tuberi corticali la nivelul lobilor temporali, în asociere cu descărcări epileptiforme temporale, cu crize cu debut precoce sub vârsta de 3 ani în special cu aspect de spasme infantile şi crize persistente sub tratament medicamentos (36). Toţi aceşti factori constituie la un loc indicatori clinici utili pentru aprecierea prognosticului. Fiecare factor luat izolat nu reprezintă o cauză suficientă deşi necesară pentru determinarea unui comportament autist. Unii pacienţi cu ST dezvoltă comportament autist secundar unei localizări specifice a tuberilor corticali, alţii pot fi afectaţi specific de fenomene epileptice iar alţii probabil au o deleţie într-o genă adiacentă dar independentă ce este critică pentru geneza autismului (12). În mod clar patologia subiacentă a ST predispune la morbidităţi multiple întrepătrunse, incluzând retard psihic, epilepsie, tulburări comportamentale, cu mare incidenţă a autismului sau a tulburărilor din spectrul autist. Diagnosticul precoce al autismului asociat ST ar putea permite tratament precoce şi evoluţie potenţial mai bună. Ameliorarea tratamentului epilepsiei la pacienţii cu ST, inclusiv răspunsul bun al spasmelor la vigabatrină precum şi succesul chirurgiei epilepsiei poate permite o analiză independentă a efectelor localizării leziunilor, retardului psihic sau genotipului asupra comportamentului (12) şi eliminarea sau re- ducerea epilepsiei ca variabilă în aşteptarea distingerii factoriilor posibili determinanţi în apariţia autismului în ST.
BIBLIOGRAFIE
- O’Callaghan FJK, Harris T, Joinson C, Bolton P, Noakes M, Presdee D, Renowden S, Shiell A, Martyn CN, Os- borne JP (2004). The relation of infantile spasms, tubers, and intelligence in tuberous sclerosis complex. Archives of Disease in Childhood. Iunie 2004.89(6):530-533
- Bolton PF (2003). Intellectual and cognitive imparments. In Tuberous sclerosis complex. From basic science to clini- cal phenothype. Curatolo P. Edited. Mac Keith Press 2003, pg 77-90
- Joswiak S, Goodman M, Lamm SH (1998). Poor mental development in patients with tuberous sclerosis complex. Arch Neurol 1998; 55: 379-84
- Harrison JE, Bolton PF (1997). Annotation: tuberous scle- rosis. J Child Psychol Psychiatry, 1997; 38 (6): 603 – 14.
- Joinson C., O`Callaghan F, Osborne J şi colab (2003). Learnning disability and epilepsy in an epidemiological sample of individuals with tuberous sclerosis complex. Psy- chol Medicine 2003, 33: 335-44
- Goh S, Kwiatkovski DJ, Dorer DJ, Thiele EA (2005). Infan- tile spasms and intellectual outcome in children with tuberous sclerosis complex. Neurology , iulie 2005, 65(2):235-238.
- Shepherd CW, Hauser OW, Gomez MR (1995). MR find- ings in tuberous sclerosis complex and correlation with seizure development and mental impairment. Am J Neu- roradiol 1995; 16: 149-55
- Roach ES, Williams DP, Laster DW (1987). Magnetic resonance imaging in tuberous sclerosis. Arch Neurol 1987;44: 301-303
- Goodman M, Lamm SH, Engel A, Shepherd CW, Hauser OW, Gomez MR (1997). Cortical tuber count: a biomarker indicating neurologice severity of tuberous sclerosis com- plex. J Child Neurol 1997; 12: 85-90
- Harrison J., O’Callaghan F., Hancock E., Osborne J., Bolton P (1999). Cognitive deficits in normally patients with tu- berous sclerosis. Am J Med Genet , 1999, 88:642-646
- Duncan J, Seitz RJ, Kolodny J et al (2000). A neural basis for general intelligence. Science 2000; 289 ( 5478 ): 457-60
- Dowling M, Curatolo P (2003). Autism. In Tuberous scle- rosis complex. From basic science to clinical phenothype. Curatolo P. Edited. Mac Keith Press 2003, pg 92 – 108
- Jambaque I, Chiron C, Dumas C, si colab (2000). Men- tal and behavioural outcome of infantile epilepsy treated by vigabatrin in tuberous patients. Epilepsy Res 2000, 38 (2-3): 151-60
- Zaroff C., Barr W., Carlson C., LaJoie J., Madhavan D.,Miles D., și alții. (2006). Mental retardation and relation to seizure and tuber burden in tuberous sclerosis complex. Seizure, oct 2006, 15(7):558-562
- Kaczorowska M, Jurkiewicz E, Domanska-Pakiela D, şi alţii (2011). Cerebral tuber count and its impact on mental outcome of patients with tuberous sclerosis complex. Epi- lepsia, 2011; 52 ( 1): 22-27
- Dabora SL, Joswiak S., Franz DN si colab (2001). Mutational analysis in a cohort of 224 tuberous sclerosis patients indicates increased severity of TSC 2 compared with TSC1 disease i n multiple organs. Am J Hum Genet 2001, 68: 64-80
- Jones AC, Daniells CE, Snell RG et al (1997). Molecular genetic and phenotypic analysis reveals differences between TSC1 and TSC2 associated familial and sporadic tuberous sclerosis. Hum Mol Genet 1997; 6(12):2155 – 61
- Jambaque I, Cusmai R, Curatolo P et al (1991). Neuro- psychological aspects of tuberous sclerosis in relation to epilepsy and MRI findings. Dev Med Child Neurol 1991;33 ( 8 ): 698-705
- Curatolo P., Cusmai R, Jambaque I, Chiron C, Dulac O (1991). Neurologic and psychiatric aspects of tuberous scle- rosis. Ann NY Acad Sci 1991; 615: 8-16
- Gilberg IC, Gilberg C, Ahlsen G (1994). Autistic behav- iour and attention deficits in tuberous sclerosis: a population– based study. Dev Med Child Neurol 1994; 36: 50-56
- Hunt A, Dennis J (1987). Psychiatric disorder among chil- dren with tuberous sclerosis. Dev Med Child Neurol 1987;29: 190-8
- de Vries P, Bolton P (1999). Hyperactivity in tuberous scle- rosis. Paper presented at the World Congress on Psychiatric Genetics, in 1999, Monterey, California
- Smalley SL, Tanguay PE, Smith M, Guitierrez (1992). Au- tism and tuberous sclerosis. J Autism Dev Disord, 1992; 22 (3):339-55
- Smalley SL. Autism and tuberous sclerosis. J Autism Dev Disord, 1998; 28(5):407-14
- Wong V. (2006). Study of the relationship between tuber- ous sclerosis complex and autistic disorder. J Child Neurol 2006, 21(3):199-204
- Hunt A, Sheperd C (1993). A prevalence study of autism in tuberous sclerosis. J Autism Dev Disord 1993, 23(2):323-339
- Wiznitzer M. (2004). Autism and tuberous sclerosis. J Child Neurol , 2004, 19(9):675-679.
- Calderon Gonzalez R, Trevine Welsh J, Calderon Sepulveda A (1994). Autism in tuberous sclerosis. Gac Med Mex 1994, 130(5):374-379
- Bolton PF, Griffiths PD. Association of tuberous sclerosis of temporal lobes with autism and atypical autism. Lancet 1997, 349 (9049): 392-5
- CritchleyM, Earl CJC (1932). Tuberous sclerosis and allied conditions. Brain 1932; 55:311-46
- Riikonen R, Amell G (1981). Psychiatric disorders in chil- dren with earlier infantile spasms. Dev Med Child Neurol1981, 23: 747-760
- Curatolo P, Porfirio MC, Manzi B, Seri S (2004). Autism in tuberous sclerosis. Eur J Paediatr Neurol, 2004, 8(6):327-332.
- Curatolo P., Cusmai R (1987). Autism and infantile spasms in children with tuberous sclerosis. Dev Med Child Neurol.1987; 29:550-551
- Asano E., Chugani D., Musik O., Behen M., Janisse M. şi alţii (2001). Autism in tuberous sclerosis complex is related to both cortical and subcortical dysfunction. Neurology ,2001, 57: 1269-1277.
- Seri S, Cerquiglini A, Pisani F, Curatolo P (1999). Autism in tuberous sclerosis: evoked potential; evidence for deficit in auditory sensory processing. Clin Neurophysiol 1999; 110: 1825-1830
- Bolton PF, Park RJ, Higgins P, Nicholas J, Griffiths PD, Pickles A (2002). Neuroepileptic determinants of autism spectrum disorders in tuberous sclerosis compex. Brain, 2002, 125: 1247-1255.
- Weber AM, Egelhoff JC, McKellop JM, Franz DN (2000). Autism and cerebellum: evidence f rom tunerous sclerosis. J Autism Dev Disord 2000, 30(6): 511 517
- Gomez MR. Neurologic and psychiatric features. In: Tu- berous Sclerosis. Second edition. Gomez MR(ed). Raven Press, New York 1988, pag 21-36
- Gutierez GC, Smalley SL, Tanguay PE (1998). Autism in tuberous sclerosis complex. J Autism Dev Disord 1998; 28:97-103
- Wong V (1993). Epilepsy in children with autistic spec- trum disorder. J Child Neurol 1993, 8:316-32
- Tuchman R, Rapin I (1997). Regression in pervasive de- velopmental disorders: seizures and epileptiform electroen- cephalographm correlates. Pediatrics 1997; 99(4): 560-566
- Lewine JD, Andrews R, Chez M, Patil AA, Devinsky O, Smith M, Kanner A, Davis JT si altii (1999). Magnethoen- cephalographic patterns of epileptiform activity in children with regressive autism spectrum disorders. Pediatrics 1999, 104 (3):405-418
- Chugani HT, Da Silva E, Chugani DC ( 1996). Infantile spasms: Prognosis implications of bitemporal hypometabo- lism on positron emission tomography. Ann Neurol 1996;39: 643-649
- Tuchman R (2000). Treatment of seizure disorders and EEG abnormalities in children with autism spectrum dis- orders. J Autism Dev Disord 2000; 30 (5): 485-489
- Riikonen R, Simell O (1990). Tuberous sclerosis and infan- tile spasms. Dev Child Neurol 1990; 32: 203-209
- Chiron C, Dulac O, Luna D (1990). Vigabatrin in infantile spasms. Lancet 335: 363-364
- Curatolo P., Verdecchia M., Bombardieri R (2001). Infan- tile spasms in tuberous sclerosis complex. Brain Develop,2001, 173; 502-507.
- Phlippe A, Martinez M, Guilloud-Bataille, Gilberg C, şi altii (1999). Genome-wide scan for autism susceptibility genes. Hum Mol Genet 8: 805-812
- Hunt A., Stores G (1994). Sleep disorders and epilepsy in children with Tunberous sclerosis; a questionnaire based study. Dev. Med Child Neurol. 1994; 36: 108-115
- Bruni O., Cortesi F., Giannotti F., Curatolo P (1995). Sleep disorders in tuberous sclerosis: a polysomnographic study. Brain Dev. 1995;17: 52-56.
Adresa de corespondenta:
Carmen Burloiu Clinica de Neurologie Pediatrică, Spitalul Clinic de Psihiatrie “Prof Dr. Al. Obregia”, Bucureşti