PARTICULARITĂŢILE PSIHOTERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE LA COPIL ŞI ADOLESCENT
Terapia cognitivă la copii este o extensie a fundamentelor terapiei comportamentale bazată pe teoria învăţării clasice, operante şi prin modelare, putând fi utilă în tratamentul tulburărilor psihiatrice fie externalizate (hiperactivitate, agresivitate, comportamente disruptive), fie internalizate (depresie, anxietate). Terapeuţii comportamentalişti au adaptat tehnicile la nivelul de dezvoltare al copilului.
Metodele operante au inclus: utilizarea întăririlor pozitive şi negative, supracorecţia, contractele terapeutice, extincţia şi pedepsele. Metodele nonverbale şi nondirective (terapia prin joc sau artterapia) sunt cele mai răspândite, în timp ce formele cognitive sau hipnoza sunt mai rare. Există aproximativ 230 de tehnici psihoterapeutice care pot fi aplicate la copii şi adolescenţi
Este nevoie de o evaluare precisă şi de adaptarea strategiilor şi metodelor verbale şi nonverbale la nivelul de înţelegere a copiilor în suferinţă. Cele mai bune rezultate se obţin la adolescenţi (între 13-18 ani) şi la preadolescenţi (11-13 ani) şi rezultate mai modeste la copiii mai mici (5-11 ani), dar orice copil poate beneficia de terapia cognitiv-comportamentală.
Prin reevaluarea şi corectarea gândirii, copiii şi adolescenţii învaţă: să-şi stăpânească problemele, să-şi monitorizeze gândurile negative automate (cogniţiile); să recunoască legătura dintre cogniţie, trăire şi comportament; să examineze evidenţa pro şi contra gândurilor automate; să substituie interpretările bazate pe realitate în locul celor bazale negative; să înveţe să-şi identifice credinţele disfuncţionale care-i predispun la astfel de experienţe.
Motto: H. Ey: “Dacă psihoterapia nu este întotdeauna suficientă, ea este întotdeauna necesară.”
Termenul de psihoterapie cognitiv-comportamentală are mai multe sensuri. În cel restrâns acoperă terapia cognitivă şi comportamentală clasică, iar în cel larg se referă la o perspectivă cognitivă asupra întregii psihoterapii în măsura în care vizează modificarea comportamentului, a modului de prelucrarea a informaţiei şi a felului în care este trăită o situaţie traumatică. Unele tehnici dinamice de orientare psihanalitică şi experienţială sunt reevaluate în lumină cognitiv-comportamentală.
Rădăcinile terapiei cognitiv – comportamentale a copilului şi adolescentului
Terapia cognitivă la copii este o extensie a fundamentelor terapiei comportamentale bazată pe teoria învăţării clasice, operante şi prin modelare, putând fi utilă în tratamentul tulburărilor psihiatrice (Eysenck, 1959).
Multe dintre tehnicile cognitive utilizate la copii şi adulţi se aseamănă cu cele utilizate în terapia comportamentală. De exemplu, trainingul abilităţilor sociale este considerat actualmente o strategie cognitivistă, dar îşi are rădăcinile adânci în terapia comportamentală, prin utilizarea modelelor, jocului de roluri, repetiţiei. La fel, relaxarea este o importantă tehnică în terapia cognitivă, deşi iniţial a fost pusă la punct de către Jacobson (1938, apud Ronen, 1997) şi apoi dezvoltată de către Wolpe (1982), fiind utilizată ca o parte a desensibilizării clasice în terapia comportamentală.
Terapia expunerii a fost dezvoltată de către Marks (1987) ca o parte a condiţionării operante, iar în terapia cognitivă a fost integrată ca centrare pe propria expunere, ca o condiţie necesară în imageria dificultăţilor (în special în învăţarea de a-şi accepta emoţiile). Terapeuţii comportamentalişti n-au creat tehnici specifice pentru copii, ci doar le-au adaptat acestora.
Cea mai populară tehnică utilizată la copii este derivată din învăţarea operantă şi prin modelare, fiind aplicabilă tulburărilor de externalizare cum ar fi agresivitatea. Aplicarea metodelor operante a inclus: utilizarea întăririlor pozitive şi negative, supracorecţia, contractele terapeutice, extincţia şi pedepsele. Această tehnică, aplicată şi la adult, când este utilizată la copii trebuie să fie clară, concretă, uşor de înţeles şi de enunţat de către copil. Copiii sunt expuşi şi în mod natural unor tehnici bazate pe modelare ca parte a procesului de maturizare (de exemplu: în rolurile sexului, în deprinderea abilităţilor sociale prin interacţiunile sociale).
Utilizarea “modellingului” în terapie este însoţită şi de alte tehnici ca “self-talk”-ul sau întăririle, care s-au dovedit utile în cazul anxietăţii şi a stresului şi în învăţarea de a gândi înainte de a acţiona. Tehnicile bazate pe condiţionarea clasică cum ar fi relaxarea şi desensibilizarea (Wolpe, 1982) sunt mai dificil de aplicat la copii, necesitând adaptări speciale sub forma imageriei auto-instrucţiei, conciziei instrucţiunilor, ajutorului din partea părinţilor, jocului, picturii, bomboanelor şi jucăriilor oferite ca recompensă, care toate duc la creşterea motivaţiei copilului şi a abilităţii acestuia de a se relaxa.
Tehnici psihoterapeutice aplica bile la copii şi adolescenţi
Cele mai multe forme de psihoterapie a copilului şi adolescentului se bazează pe metode nonverbale şi nondirective, cum ar fi terapia prin joc sau artterapia, formele cognitive sau hipnoza fiind mai puţin răspândite, dar în continuă creştere prin adaptarea la copii ale unor tehnici de la adult. În zilele noastre, există aproximativ 230 de tehnici psihoterapeutice care pot fi aplicate la copii şi adolescenţi (Kazdin, 1988). Dintre aceste tehnici, trebuie selecţionate acele forme care se potrivesc cel mai bine cu cazurile concrete din practica curentă.
Condiţii pentru reuşita psihoterapiei
Pentru a asigura reuşita deplină a oricărei psihoterapii, la copii sunt necesare evaluări precise ale situaţiei copilului prin:
- Obţinerea unor informaţii despre copil din mai multe surse: părinţi (pentru tulburări de tip “acting out”
-
- neascultare, agresivitate, negativism, hiperactivitate, impulsivitate)
- educatori, profesori, învăţători – date privind raportarea copilului la normele corespunzătoare vârstei cronologice (randament şcolar, intelectual, abilităţi sociale de comunicare);
- direct de la copil – pentru înţelegerea emoţiilor sale, aprecierii stimei de sine, depresiei;
- observaţia directă.
- Compararea acuzelor actuale cu comportamente considerate normale pentru vârsta copilului.
- Aprecierea dacă tratamentul copilului trebuie iniţiat sau dacă sunt şanse ca problemele să se rezolve de la sine (tabelul 1).
- Alegerea celui mai potrivit cadru terapeutic (tabelul 2).
- Alegerea celei mai bune tehnici pentru problemele prezentate de copil (tabelul 3 şi tabelul 4) (Ronen, 1997).
Alţi factori importanţi implicaţi în reuşita psihoterapiei
- Vârsta: copiii şi adolescenţii sunt cei mai receptivi la psihoterapie, inclusiv la hipnoză, spre deosebire de persoanele de peste 40-50 de ani, care sunt mai refractare;
- Nivel cognitiv – extremele: superdotaţii şi cei subdotaţi nu se pretează la psihoterapie – este necesar un ascendent asupra clientului;
- Nivel de culturalitate: cu cât copilul este mai primitiv, cu atât este mai dificilă colaborarea;
- Este necesar un diagnostic precis, pentru că există indicaţii şi contraindicaţii precise ale psihoterapiilor.
În general, alegerea metodei se face în principal după trei criterii:
- după valenţele psihoterapeutului;
- după client (diagnostic, personalitate);
- după timpul avut la dispoziţie.
Particularităţi la copil şi adolescent
Psihoterapia copiilor şi adolescenţilor diferă de cea a adulţilor din mai multe puncte de vedere. Una dintre diferenţe constă în însăşi natura copilăriei, copilul fiind comparat cu o “ţintă mişcătoare”, fiind într-un permanent proces de schimbare. Acţiunile şi comportamentul său sunt o rezultantă a stadiul său de dezvoltare, situaţiei familiale, influenţelor mediului ambiant şi caracteristicilor individuale.
Psihoterapeuţii care se ocupă de această perioadă de vârstă trebuie să cunoască foarte bine sociologia copilăriei, psihologia developmentală, normele de conduită şi procesele familiale, înainte de a intra în psihopatologia copilului şi în deprinderea tehnicilor psihoterapeutice. Psihoterapia copilului este comparată cu abilitatea de a combina mai multe piese ale unui puzzle uriaş, fiind în acelaşi timp ştiinţă şi artă şi necesitând talent înnăscut, disponibilitate şi creativitate din partea psihoterapeutului în comunicarea cu copiii. Psihoterapeutul trebuie să înveţe anumite strategii şi metode verbale şi nonverbale transpuse la nivelul de înţelegere a copiilor în suferinţă. Întrebări orientative pentru psihoterapeut
În aplicarea oricărei forme de psihoterapie individuală cu copilul, terapeutul se poate orienta după următoarele întrebări:
Copilul cu probleme se află în stadiul de dezvoltare în care să fie posibilă terapia verbală?
- Are copilul abilitatea să stea să asculte şi să se concentreze?
- Are copilul motivaţie pentru terapie sau trebuie aplicată o terapie prin joc, pentru a-i capta atenţia şi motivaţia?
- Are copilul abilităţi verbale sau este mai performant în artă, muzică sau joc?
Terapia cognitivă a copilului şi adolescentului
Terapia cognitivă a copilului îşi extrage o mare parte din ascendenţă de la teoria lui Bandura (1977) referitoare la rolul expectaţiilor în orice învăţare şi a capacităţii expectaţiilor de a facilita succesul terapiei.
De asemenea, şi alţi teoreticieni au influenţat această formă de terapie la copii, cum ar fi Ellis (1962) (terapia raţional emotivă), Beck (1979), Meichenbaum (1985), D’Zurilla (1986) (trainingul rezolvării pro-blemelor).
Tratamentul cognitiv al copilului trebuie să se refere la învăţarea celor mai potrivite abilităţi şi aplicarea celor mai adecvate tehnici. Consideraţiile teoretice au dus la ipoteza că cel mai important moderator în eficacitatea implementării teoriei cognitive la copii este nivelul lor de dezvoltare cognitivă.
Terapia cognitivă a copilului şi adolescentulu I – re zultate
Cele mai bune rezultate se obţin la adolescenţi (între 13-18 ani) şi la preadolescenţi (11-13 ani) şi rezultate mai modeste la copiii mai mici (5-11 ani) (Durlak, 1991).
În ciuda acestor constatări, se consideră actualmente că orice copil, indiferent de vârstă, poate beneficia de terapia cognitiv-comportamentală, cu condiţia ca terapeutul să adapteze terapia la stilul cognitiv personal al copilului (Ronen, 1992; Knele, 1993). Copiii mai mari îşi pot dezvolta strategii cognitive independent, în timp ce cei mai mici au nevoie de terapeut să le dezvolte aceste strategii.
Copiii cu un înalt nivel cognitiv pot adopta strategii generale şi abstracte în timp ce cei cu un nivel modest au nevoie de strategii mai concrete. Terapia cognitivă se adresează atât copilului cu tulburări externalizate (hiperactivitate, agresivitate, comportamente disruptive) cât şi cu tulburări internalizate (depresie, anxietate).
Copiii cu tulburări externalizate şi cu lipsă de autocontrol dovedesc dificultăţi în toleranţa la frustrări, în întârzierea gratificaţiilor, menţinerea atenţiei asupra obiectului sau utilizarea abilităţilor de rezolvare a problemelor directe.
Copiii cu tulburări internalizate sau supracontrol au abilităţile necesare, dar acestea sunt rău folosite. Ei percep greşit situaţiile sociale şi pot beneficia cel mai bine de modalităţile terapeutice non-verbale, în special de cele de expunere şi de cele experienţiale.
Kendall (1993) sugerează că în timp ce copiii introverţi sunt limitaţi de gândirea distorsionată, cei extroverţi acţionează fără să gândească sau săşi planifice acţiunile şi nu procesează informaţiile în situaţiile în care gândirea le-ar putea fi benefică.
Terapeuţii cognitivişti afirmă că orice copil care este capabil să înveţe este un bun subiect pentru terapia de tip cognitiv.
Aplicarea tehnicilor cognitiv -comportamentale la copii şi adolescenţi
Există o mare varietate de tehnici cognitiv-comportamentale pentru copii care presupun manipularea răspunsurilor comportamentale, cum ar fi: “modellingul”, repetiţia secvenţială şi trainingul abilităţilor. Scopul terapiei constă în modificarea distorsiunilor şi deficienţelor cognitive care influenţează comportamentul. Toate tehnicile cognitive intervin cu scopul de a influenţa gândirea. Aceste tehnici identifică, testează realitatea şi corectează concepţiile distorsionate şi schemele (credinţele disfuncţionale) care însoţesc aceste cogniţii.
Prin reevaluarea şi corectarea gândirii, clienţii învaţă să-şi stăpânească problemele şi situaţiile.
Copiii sunt învăţaţi:
- să-şi monitorizeze gândurile negative automate (cogniţiile);
- să recunoască legătura dintre cogniţie, trăire şi comportament;
- să examineze evidenţa pro şi contra gândurilor automate;
- să substituie interpretările bazate pe realitate în locul celor bazale negative;
- să înveţe să-şi identifice credinţele disfuncţionale care-i predispun la astfel de experienţe (Beck, 1979).
Un program de intervenţie poate include varia-te combinaţii de proceduri şi metode. Nu există o formulă generalizată, cum ar fi: metoda X pentru problema Y. Planificarea intervenţiei terapeutice se bazează pe consideraţii individuale. Un criteriu de decizie în ceea ce priveşte procedura de intervenţie este dacă problema reprezintă un deficit sau un exces comportamental. Sarcina terapeutului în condiţiile unei probleme de deficit comportamental este de a creşte puterea comportamentului particular (proceduri de creştere a răspunsului), sau de a adăuga achiziţii sau noi patternuri de comportament (proceduri de achiziţie a răspunsului). Dacă este vorba de un exces în comportament, sarcina terapeutului este de a elimina sau reduce puterea comportamentului (proceduri de descreştere a răspunsului).
Părinţii adeseori se întreabă: “Cum pot să-l determin să facă asta?” “Cum pot să-l fac să continue comportamentul dezirabil?” “Cum pot să-l opresc?”
Un copil care nu doarme suficient poate fi iritabil, nepoliticos. Un somn timpuriu poate rezolva problema. Cererile directe pentru schimbare pot uneori să fie suficiente. Schimbările în mediul fizic, schimbările în rutină sau responsabilităţi pot funcţiona în anumite circumstanţe. Metoda terapeutică va fi determinată de ţinta problemei. Nu se va folosi tehnica desensibilizării la o persoană care chiuleşte de la şcoală, motivând plictiseala de la cursuri.
Problema nu apare numai la nivel de acţiune, dar şi în gândurile şi trăirile clientului. Există două sarcini de bază în învăţare, des întâlnite în terapia copilului:
- achiziţia, învăţarea comportamentului dorit, dezirabil (autocontrol, fluenţă verbală, abilităţi sociale, academice) sau a acelui comportament care este în deficit;
- reducerea răspunsului nedorit în repertoriul comportamental al copilului (agresiune, furt, ticuri faciale, anxietate, fobie, bulimie etc.), sau înlocuirea unui răspuns cu altul (asertivitate în locul timidităţii).
Toate aceste sarcini pot fi realizate prin combinarea a patru tipuri majore de învăţare:
- condiţionare clasică
- condiţionare operantă
- învăţare prin observare
- învăţare cognitivă
Alegerea abordării terapeutice nu depinde numai de natura comportamentului ţintă sau stimulii care îl menţin, dar şi de vârsta, maturitatea copilului, circumstanţele în care comportamentul problemă se manifestă şi de unele aspecte ale mediului (Herbert Martin, 1981).
Succesul terapiei cognitiv-comportamentale este condiţionat de o bună evaluare a cazului şi de o corectă conceptualizare a acestuia şi de aplicarea acelor tehnici care au fost validate ştiinţific prin studii randomizate (Lupu, 2009).
Concluzii
- Se consideră actualmente că orice copil, indiferent de vârstă, poate beneficia de terapia cognitiv- comportamentală, cu condiţia ca terapeutul să adapteze terapia la stilul cognitiv personal al copilului. Copiii mai mari îşi pot dezvolta strategii cognitive independent, în timp ce cei mai mici au nevoie de terapeut să le dezvolte aceste strategii.
- Succesul terapiei cognitiv-comportamentale este condiţionat de o bună evaluare a cazului şi de o corectă conceptualizare a acestuia şi de aplicarea acelor tehnici care au fost validate ştiinţific prin studii randomizate.
Bibliografie
- Bandura A. (1977): Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N.J. Prentice Hall.
- Beck A.T., Rush A.J., Show B.F. & Emery G. (1979): Cognitive Therapy of Depression. Guilford, New York.
- D’Zurilla T.J. (1986): Problem-solving Therapy: A Social Competence Approach to Clinical Interventions. Springer, N.Y.
- Durlak J.A., Fuhrman T. & Lapman C. (1991): Effectiveness of Cognitive-behavior Therapy for Maladaptive Children: A Meta-analysis. Psychological Bulletin, 110-204-214.
- Ellis A. (1962): Reason and Emotion in Psychotherapy. Lyle Stuart, New York.
- Eysenk H.J. (1959): Learning Theory and Behavior Therapy. Journal of Mental Science, 105, 61-75.
- Kazdin A.E. (1988): Child Psychotherapy: Development and Identifying Effective Treatments. Pergamon, New York.
- Kendall P.C. (1993): Cognitive Behavioral Therapies with Youth: Guiding Theory, Current Status and Emerging Developments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61, 235-247.
- Knell S.M. (1993): Cognitive Behavioral Play Therapy. Northvale: Aronson.
- Lupu V. (2009): Introducere în hipnoterapia şi în psihoterapia cognitiv-comportamentală a copilului şi a adolescentului. Ed. ASCR, Cluj-Napoca.
- Marks I. (1987): Fears, Phobias and Rituals. Oxford University, New York.
- Martin H. (1981): Behavioral Treatment of Problem Children. A Practice Manual, Academic Press, London.
- Meichenbaum D.H., Bream L.A. & Cohen J.S. (1985): A Cognitive-behavioral Perspective of Child Psychopathology: Implications for Assessment and Training. In R.J. McMahon & R. De V. Peters (EDs.). Childhood Disorders: Behavioral Developmental Approaches (pp 36-52). Bruner/Mazel, New York.
- Ronen T. (1992): Cognitive Therapy with Young Children. Child Psychiatry and Human Development, 23, 19-30.
- Ronen T. (1997): Cognitive Developmental Therapy with Children, John Wiley and Sons, N.Y.
- Wolpe J. (1982): The Practice of Behavior Therapy (3rd ed. n.), Pergamon, New York
Adresa de corespondenta:
Viorel Lupu, Str. Ospătăriei F.N., Cluj-Napoca, jud. Cluj, cod 400660, e-mail: violupu@yahoo.com