TERAPIA MULŢI MO DA LA A TULBURĂRII HIPERCHINETICE CU DEFICIT DE ATENŢIE CU COMORBIDITĂTI
Rezumat:
Terapia multimodală aTHDAcu comorbidităţi şi-a dovedit eficacitatea comparativ cu abordările unimodale.
Vom prezenta rezultatele parţiale ale primelor 9 luni de terapie multimodală care s-a efectuat cu un număr de 18 copii şi adolescenţi cu vârste cuprinse între 8 şi 17 ani. Alături de terapia medicamentoasă cu stimulante (clorhidrat de metilfenidat) sau atomoxetină s -au asociat terapia familială de tip sistemic, psihoterapie individuală şi stategii educaţionale, insistând asupra acelui subsistem, care este mai afectat într-un moment dat.
Introducere
Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenţie beneficiază de strategii terapeutice diversificate, ce au la bază terapia multimodală a copilului şi familiei, individualizat pe baza evaluării simptomatologiei, patternului structural şi funcţional familial şi a prezenţei co-morbidităţilor.în cadrul abordării multimodale, farmacoterapia se asociază cu psihoterapia individuală sau familială cu strategii educaţionale insistându-se asupra acelui subsistem care ridică problemele cele mai acute.
După unele studii, 50% dintre copiii hi-peractivi prezintă şi tulburări comportamentale opoziţioniste şi agresive, existând o zonă de suprapunere.
Hiperactivitatea, impulsivitatea şi deficitul de atenţie apar în relaţie şi cu alte dificultăţi sau probleme asociate în următoarele arii:
- nesiguranţa şi lipsa încrederii în sine;
- respingerea de către cei de aceeaşi vârstă;
- relaţii problematice cu adulţii;
- scăderea performanţei şcolare, abandon şcolar;
- manifestări comportamentale antisociale.
Datorită acestor deficienţe, copiii cu tulburare hiperchinetică cu deficit de atenţie prezintă afectare funcţională în multe domenii: făţă de sine – (stimă de sine scăzută, abuz de substanţe, fumat), şcoală (dificultăţi şcolare), familie (stres familial) şi societate (relaţii proaste cu cei de aceeaşi vârstă, deficite de socializare).
După Barkley, deficitul primar în THDA este deficitul de inhibare a comportamentelor, ce duce la pierderea eficacităţii funcţiilor cognitive (memoria de lucru, autoreglarea afectelor, motivaţiei şi vigilenţei, limbajul internalizat) şi a controlului motor.
Barkley subîmparte deficienţele observate în: deficienţe cognitive, (grad redus de dezvoltare din punct de vedere şcolar, disle-xie, disgrafie, deficit de percepere a timpului, capacitate de planificare şi anticipare redusă, sensibilitate scăzută la greşeli, comportament deficitar în raport cu regulile, dezvoltare diminuată a judecăţilor morale, dificultăţi în generarea de soluţii la problemele complexe, organizare proastă şi exprimare insuficientă a ideilor); funcţionarea adaptativă deficitară (afectarea relaţiilor cu cei de o vârstă, respingere socială după perioade scurte de expunere la anturaj datorită trăsăturilor de externaliza-re, agresivitate, dificultăţi în interacţiunea cu părinţii, negativism în familie, comportament opoziţionist, proastă autoreglare a emoţiilor, proastă imagine de sine); proaste performanţe şcolare şi ale altor activităţi, comportament nepotrivit la ore, productivitate redusă când activitatea are timpi morţi, abandon şcolar, perseverenţă scăzută din punct de vedere motivational, repartizare proastă a efortului, toleranţă scăzută la frustrări.
Terapia sistemică familială, pune accentul pe conceptualizarea circulară sistemică a simptomelor.Decodând semnificaţia şi funcţia simptomelor, abordarea de tip sistemic se adresează nu doar copilului purtător al simptomelor, ci şi familiei, sistemului educaţional în care copilul se manifestă.
Am optat pentru psihoterapie de model sistemic, deoarece manifestările THDA au un impact negativ asupra individului, în special în ceea ce priveşte relaţionarea cu familia de origine, relaţia în cuplul parental, sistemul educaţional.Dintre diferitele modele de terapie sistemică familială am optat pentru modelul structural, avânsd în vedere dificultăţile specifice pe care le are familia care conţine cel puţin un membru cu THDA (a menţine o structură ierarhică, a construi graniţe elastice şi permisive schimburilor cu exteriorul, asumarea rolurilor intra şi extrafamiliale, respectarea regulilor şi priorităţilor).
Obiectivele lucrării
Studiul şi-a propus să evalueze eficacitatea terapiei multimodale la 18 cazuri aflate în evidenţa CSM Timişoara care anterior au fost incluse fie numai în tratament medicamentos, fie numai în psihoterapie sau terapii educaţionale.
Am urmărit ca prin îmbunătăţirea performanţelor atenţionale şi a comportamentului, condiţionată de medicaţia administrată, coroborată cu abordările psihoterapeutice să se amelioreze funcţionarea familială, şcolară şi socială
Material şi metodă
Studiul a fost efectuat pe 18 copii şi adolescenţi între 8 şi 17 ani (14 băieţi şi 4 fete) cu THDA forma combinată care au fost internaţi pe staţionar de zi- CSM Timişoara, fiind incluşi în programul şcolii “Eliza lonescu” în perioada septembrie 2007- iunie 2008.
Cazuistica a fost repartizată pe 2 grupe de vârstă 12 copii 8-12 ani şi 6 adolescenţi 12-17 ani.
Tulburările comorbide au fost: tulburări specifice de învăţare (9 cazuri), tulburări anxioase (4 cazuri), alte tulburări emoţionale (4 cazuri), tulburare opoziţionist sfidătoare (7 cazuri), tulburări de conduită (7 cazuri), abandon şcolar (4 cazuri).
Criterii de includere în lot: Ql peste 70, accesibilitatea cazurilor, familie biparentală, îndeplinirea criteriilor ICD 10 şi DSM IV.
Stările comorbide au fost evaluate pe baza aceloraşi instrumente.
Metodologia evaluării
Evaluarea s-a efectuat utilizând chestionarul de evaluare Conners, varianta pentru profesori, varianta pentru părinţi şi criteriile Utah de diagnostic al THDA la adult.
Evaluarea a fost efectuată la intrarea în studiu, la o lună, 3 luni , 6 luni şi la 9 luni. Pentru evaluarea sistemului familial s-a utilizat genograma.
Cadrul intervenţiei : Staţionarul de zi al CSM pentru copii şi adolescenţi şi şcolile aparţinătoare, de unde proveneau copiii.
Derularea unei etape de diagnostic şi tratament
Primele trei şedinţe (copilul împreună cu părinţii) s-au centrat pe stabilirea diagnosticului comportamentului copilului şi evaluarea comorbidităţilor.
Următoarele două şedinţe s-au centrat pe stabilirea nivelului de inteligenţă şi performanţe. S-a efectuat o evaluare iniţială pentru stabilirea nivelului dezvoltării mentale, exprimate pri Ql, folosindu-se testul Wisc.
Prin intermediul probelor aplicate s-a urmărit capacitatea de concentrare a atenţiei, memoria de scurtă durată, capacitatea de organizare a activităţii pentru a reuşi finalizarea sarcinii primite într-o perioadă de timp limitată.
Comportamentul sub aspectele inatenţi-ei, hiperchineziei şi impulsivităţii a fost evaluat şi cuantificat prin intermediul interviului clinic structurat KID-SCID.
După o perioadă de 6 luni s-a efectuat o nouă evaluare, folosind aceleaşi instrumente, urmărind aceleaşi variabile.
Centrarea pe familie ca sistem : această abordare a oferit indici asupra interacţiunii negative părinte-copil, developând cercul vicios al interacţiunilor zilnice.
Unele şedinţe s-au efectuat doar cu părinţii singuri, datorită conflictelor dintre parteneri şi datorită situaţiilor în care copiii “sabotau şedinţa”.
Rezultate
- în grupa de vârste 8-12 ani au predominat tulburările de dezvoltare a deprinderilor şcolare, în special dislexia şi disgrafia, afectarea relaţiilor cu cei de aceaşi vârstă, dificultăţi în interacţiunea cu părinţii şi anxietatea, în grupa de vârstă 13-17 ani au predominat manifestările opoziţionist sfidătoare, tulburările de conduită, agresivitatea, tabagismul şi abandonul şcolar.
- La ambele grupe s-au evidenţiat performanţe şcolare modeste faţă de -posibilităţile cognitive.după o perioadă de 6 luni, în urma aplicării WISC, s-a putu observa o creştere cu 6 puncte a coeficientului intelectual general. A ieşit în evidenţă modificarea punctajului în sens crescător, la probele care implică concentrarea atenţiei, capacitatea de organizare a activităţii şi memoria de scurtă durată
- La THDA forma severă, comportamentul impulsiv agresiv s-a ameliorat prin asocierea la medicaţia cu stimulante de tip clorhidrat de metilfenidat sau cu atomoxetină, a timos-tabilizatoarelor (Carbamazepin retard şi Valproat) sau neuroleptice atipice (Rispolept)
- Abandonul şcolar prezent în 4 cazuri la începutul studiului s-a redus la un singur caz.
- Din cei 36 părinţi cu care s-a lucrat, 4 au fost diagnosticaţi cu THDA forma adultului
- Terapia medicamentoasă a crescut răspunsul la psihoterapie, care la rândul ei a crescut complianţa la medicaţie.
Bibliografie
- Ausloos G, La competence des familles.Temps, chaos, processus. Toulouse, Eres, Relations, 1996.
- Barkley RA: “Behavioral inhibition, sustained attention and executive functions-constructing a unifying theory of ADHD’, Psychological Bulletin, 121, 1998.
- Döpfner, Schürmann, Frölich: Program terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic şi opoziţionist, 2006, Editura RTS
- FinckS.: “Les deficits de l’attention avec hyperactivite THADA : Nécessite d’une prise en charge multidisciplinaire” ANAE, 1999
- Mannuzza S, Klein RG, Klein DF, Bessie A, Shrout P : Accuracy of adult recall of childhood attention hyperactivity disorder. Am J Psychiatry, 2002.
- McGoldrick M., Gerson R, Genogrammes et entretien familial, ES F, 1994
- Michelson D, Allen AJ, Busner J, Casat C, Saylor K – Daily Atomoxetine and Metilfenidat Treatment for Children and Adolescents with ADHD. Am J Psychiatry, 2002
- Minuchin P, Colaptino J, Minuchin S: Travailler avec les familles démunies, 2000, Ed. ES F, Paris
- Minuchin S: Famille en thérapie. Toulouse, Eres Relations, 1998.
- Mircea Tiberiu: Tratat de psihopatologie şi sănătate mentală a copilului şi adolescentului, vol I., Artpress, 2004, Timişoara.
- Weiss Hechtman and Weiss : ADHD în Adulthood, John Hopkins, 1999