TULBURARI DE PARENTALITATE SI PSIHOPATOLOGIA COPILULUI AFLAT IN SISTEMUL DE PROTECTIE, PRIN PRISMA ESECULUI SCOLAR
Rezumat:
Studiul analizeaza 273 de copii plasati la asistenti maternali de catre Directia de Asistenta sociala si Protectie a Drepturilor Copilului Timis, care au fost evaluati in Clinica de Psihiatrie si Neurologie a Copilului si Adolescentului Timisoara.
S-a constatat ca toti copiii luati in studiu au prezentat diferite grade de retard mental si/sau patologie asociata. Lipsa datelor despre antecedentele heredo-colaterale si personale patologice a ingreunat diagnosticarea si stabilirea unei scheme terapeutice adecvate.
In urma numeroaselorstudii s-a constatat ca plasamentele multiple sunt un factor e rise pentru dezvoltarea ulterioara a copiilor, la fel cum istoria de viata a copilului are o mare importanta in terapie.
Scopul lucrarii:
Ne-am propus studierea factorilor legati de familia biologica, familia de plasament si psihopatologia copilului prin prisma esecului scolar.
Material §i metoda:
Au fost analizate 273 de cazuri ale copiilor cu varste cuprinse intre 6-14 ani, aflati in sistemul de protectee. Au fost extrase date din fisele pacientilor care figureaza atat in evidenta NPCA, cat si a DGASPC.
Rezultate:
S-au prelucrat datele obtinute, analizandu-se informatiile pe care le detinem despre familia biologica, familia de plasament si patologia prezentata de examinat.
Familia biologica:
- se remarca o frecventa crescuta a abandonului la nastere in cazuistica studiata (23% din cazuri)
- consumul de alcool, retardul mental al parintilorsi abuzul asupra copiilorse regasesc in procente sensibil egale, totalizand 32%
- la o mare parte din cazuri se evidentiaza absenta datelor despre familia biologica (45%), procent pe care l-am considerat semnificativ in special deoarece atesta o slaba colaborare intre serviciul nostru si sistemul de protectie al copilului (tabel 1)
- in unele familii s-a constatat concomitenta aspectelor legate de consumul de alcool, retardul mental si/sau abuzul asupra copiilor. Unele dintre aspectele mentionate le pot determina pe celelalte (ex: consumul de alcool poate duce la manifestari violente si deteriorare cognitiva). (tabel 2)
Psihopatologia copilului:
- o pondere mare o prezinta tulburarile din spectrul anxios: anxietate generalizata, fobii simple, tulburare de somatizare. 15 cazuri au prezentat enurezis debutat uneori la integrarea intr-o noua familie de plasament care poate persista timp indelungat
- de asemenea, tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie este des intalnita la pacientii vizati (30,7%). Majoritatea cazurilorau fost diagnosticate dupa 2005, cand a debutat campania de mediatizare a acestei afectiuni.
- 63 dintre pacientii studiati au fost diagnosticati in antecedente cu tulburare de atasament. (tabel 3)
- dintre pacientii evaluati din punct de vedere al intelectului, majoritatea au prezentat retard mental usor (61%), 30% – retard mental mediu, 9% – intelect liminar.
- urmarirea in dinamica a coeficientului de inteligenta releva o scadere constants a valorii acestui parametru. Aceasta s-a remarcat in special in cazurile copiilor cu plasamente multiple, cei intrati in sistemul de protectie de la varsta mica si cei aflati in institutii. (tabel 4)
Familia de ptasament
- nu avem date despre familiile de plasament. in cazul in care s-au depistat mai multi frati institutionalizati, se observa incadrarea acestora, 2 cate 2, in aceeasi familie de plasament.
Discutii:
- Abandonul precoce se datoreaza atat conditiilor improprii cresterii unui copil (familie uniparentala, pauperitate), cat si patologiei nou-nascutului (sindrom plurimalformativ, distrofie).
- In 21 din cazuri s-a intervenit pentru scoaterea copilului din familia biologica din cauza maltratarii acestuia.
- Unele situatii datorate ingrijirii neadecvate a copilului se confrunta cu schimbarea repetata a familiilor de plasament. in 2 din cazuri a fost necesara interventia DPC in urma sesizarii abuzului sexual intre copiii plasati la aceeasi familie.
- Absenta datelor despre familia biologica si istoria medicala si de viata a copilului reduc posibilitatea incadrarii etiologice si urmarirea in dinamica diagnostica a cazurilor. Este necesara stabilirea unor criterii comune de urmarire developmental a sanatatii mentale a copilului si familiilor supleante si formarea continua a familiilor profesioniste, cat si a supervizorilor.
Familiile biologice si cele supleante/de plasament intervievate ofera date insuficiente despre evenimentele medicale din ante-cedentele personale si heredo-colaterale ale copilului, cat si despre evenimentele de viata care se dovedesc cu posibil impact in dezvoltare asupra simptomatologiei actuale a copilului.
in domeniul sanatatii mentale a copilului este necesar de asemenea un corp comun de cunostinte nu numai despre istoria de viata a copiilor si familiilor, dar si stabilirea unor strategii ale profesionistilor pentru viitor.
Am ajuns la concluzia ca ar fi necesare eforturi de colaborare pentru a se realiza un proces continuu de stabilire a unui diagnostic corect si urmarire prirvtr-un management
social. Calitatea vietii copiilor si figurile lor parentale necesita o anumita constientizare si crearea unor servicii de supervizare.
Bibliografie:
- lonescu, S. (2006). Psychopathologies et societe. Tendances dans le champ de la psychopathologie sociale. In S. lonescu & C. Jourdan-lonescu (eds), Psychopathologie et societe: traumatismes, evenements et situations de vie (p. 7-17), Paris : Vuibert.
- Jourdan-lonescu, C. (2006). Separation parentale et maladie d’enfant. In S. lonescu & C. Jourdan-lonescu (eds), Psychopathologie et societe: traumatismes, evenements et situations de vie (p. 57- 80), Paris: Vuibert.
- lonescu, S. & Jourdan-lonescu, C. (2006). La psychopathologie comme processus: vulnerability et resilience. In M. Montreuil, J. Doron, S. lonescu & A. Blanchet (eds), Psychologie clinique et psychopathologie (pp. 132-157). Paris : PUF.
- Rutter, M. (2001). Psychosocial adversity: risk, resilience. In J. Richman et M. Fraser (eds.). The context of youth violence: Resilience, risk, and protection. Wesport: Praeger, 13-42.
- Haight, W. L, Doner Kagle, J.,Black, J.E. (2003). Understanding and supporting parent-child relationships during foster care visits: attachment theory and research, Social Work, April 2003 v48 i2 p195(13).
- Lawrence, C, Carlson, E. A., Egeland, B., 2006, The impact of foster care on development, Development and Psychopathology, Vol. 18, 2006, pp. 57-76.
- Linares, L.O., Montalto, D., Li, M. & Oza, V. (2006). A promising parenting intervention in foster care. Journal of Consulting and Clinical Psychology. Vol. 74, No. 1,32-41